Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘교육공학연구’에 나타난 최근의 국내 교수설계 관련 연구 주제의 동향 분석The Current Trends and Issues of Research on Instructional Design in Korea

Authors
박양주이충란신선애김지연변재윤최원정
Issue Date
2011
Publisher
한국교육공학회
Keywords
Instructional Design Theory; educational technology in Korea; Instructional Systems Design; message design; instructional method and strategy; learner characteristics; 교수설계; 교수체제설계; 메시지 설계; 교수전략 및 방법; 학습자 특성
Citation
교육공학연구, v.27, no.3, pp 449 - 474
Pages
26
Journal Title
교육공학연구
Volume
27
Number
3
Start Page
449
End Page
474
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46709
ISSN
1225-424X
Abstract
교수설계 이론은 1990년대 초반에 소개되기 시작한 이래 국내 교육공학계의 가장 핵심적 영역으로 자리잡아왔다. 하지만 본격적으로 이를 정리하여 향후 연구에 기초 자료를 제공하는 연구는 드문 실정이다. 이에 연구자들은 1997년부터 2010년까지 ‘교육공학연구’에 실린 교수설계 관련 논문들을 분석하여 그 동안 국내 교육공학자들이 수행한 교수설계 연구의 흐름을 기술하고자 하였다. 분석 결과 연구 주제의 1차 및 2차 유목들을 설정하였고, 각 유목별 게재 빈도를 분석하였으며, 마지막으로 각 유목별 연구 사례들을 들어 구체적인 연구 내용의 흐름을 분석하였다.
This study tried to describe the current trends of the topics, related to Instructional Design Theory, which have been investigated in the academic community of educational technology in Korea. To the end, the researchers analyzed the literature published in ‘Korean Journal of Educational Technology’ from 1997 to 2010. As a result, five categories, and three or four subcategories per each were identified. In the result part, this paper presents frequency tables, and describes the topical trends by providing representative examples.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE