개개인의 촉감 현존감 측정 방법The Measuring Method of Individual Tactile Presence
- Authors
- 전성신
- Issue Date
- 2011
- Publisher
- 사단법인 인문사회과학기술융합학회
- Keywords
- Educational Game; Presence Measurement; Tactile Presence; 교육용 게임; 프레즌스 측정; 촉감 현존감
- Citation
- 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, v.1, no.2, pp 85 - 90
- Pages
- 6
- Journal Title
- 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지
- Volume
- 1
- Number
- 2
- Start Page
- 85
- End Page
- 90
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46831
- DOI
- 10.14257/AJMAHS.2011.12.01
- ISSN
- 2383-5281
- Abstract
- 현 교육용 게임 시장의 확장은 중요한 의미가 있다. 게임 생산품의 사용자 경험을 증대시키기 위해서는 개개인이 게임 콘텐츠 사용 시 촉감 현존감이 어떠한 경험을 주는가에 대한 색인 작업을 필요로 한다. 본 논문은 교육용 게임 콘텐츠 사용 시, 개개인의 감성과 몰입을 촉감 현존감과의 관계를 통해서 측정하는 방법을 제안 하고 분석 했다. 본 연구로 교육용 게임의 학습과 훈련 콘텐츠의 학습효과를 강화 하고자 하였다.
Current educational game market is glowing significantly. To improve the user experience in the game products, developers need game content response evaluation index by experimenting on how tactile presence impacts on game content. This paper suggests the measuring and analyzing method of individual emotion and immersion in terms of tactile presence in the educational game contents. It can strengthen educational effectiveness including acquisition leaning content and all aspects of training.
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- Appears in
Collections - Graduate School of Advanced Imaging Sciences, Multimedia and Film > Department of Imaging Science and Arts > 1. Journal Articles
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