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부가적 효능의 확률 제시가 제품 핵심 효능의 평가에 미치는 효과The Effect of Probability of Non Focal Attribute on the Evaluation of Focal Attribute

Authors
김재휘이경민
Issue Date
Feb-2021
Publisher
한국광고학회
Keywords
확률 지각; 비핵심 속성; 핵심 속성; 속성 평가; 기능성 제품; Product judgments; Probability perception; Magnitude expectation; Focal Attribute; Nonfocal attribute
Citation
광고학연구, v.32, no.2, pp 103 - 123
Pages
21
Journal Title
광고학연구
Volume
32
Number
2
Start Page
103
End Page
123
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/48703
DOI
10.14377/KJA.2021.2.28.103
ISSN
1225-0554
Abstract
본 연구는 의약품, 기능성 제품과 같이 제품의 효과가 발생할 확률이 제시되는 상황에서 핵심 속성만을 제시했을 때보다 비핵심 속성이 함께 제시 되었을 때, 핵심 속성을 낮게 평가할 것으로 보았다. 이는 발생 확률 제시로 인해 제품의 전체적인 자원이 할당된다고 표상하는과정에서 비핵심 속성의 제시가 제품을 통해 경험할 수 있는 효용이 제한되어 있다는 추론이 활성화되기 때문이다. 이를 검증하기 위해 진행한 연구 1의 결과, 핵심 속성의 확률만을 제시한 상황보다 비핵심 속성의 확률이 제시된 상황에서 핵심 속성의 강도를 낮게 예상하였다. 또한, 이러한 효과는 효용 제한 추론이 매개하였다. 그러나, 본 연구의 예상대로 확률이 아닌 일반적으로속성을 나열하는 상황에서는 비핵심 속성의 제시에 따른 역효과가 나타나지 않았음으로 확률로인한 결과임을 알 수 있었다. 연구 2에서는 핵심 속성의 예상된 강도가 비핵심 속성의 확률 크기에 따라 달라지는지 확인하였다. 실험 결과, 비핵심 속성의 확률이 핵심 속성과 동등한 크기로제시되는 경우에는 핵심 속성의 강도를 낮게 예측하는 효과가 사라졌다. 이를 통해, 다른 제품과비교 평가하지 않고 독립적으로 평가하더라도 비핵심 속성의 제시가 핵심 속성의 강도 예측에영향을 미칠 수 있다는 결과를 밝혔다는 점에서 이론적 의의를 지닌다. 또한, 본 논문의 결과는다양한 기능성 제품들이 오프라인 매장과 온라인 광고에서 왕성히 사용하고 있는 발생 확률 제시에 있어서 핵심 속성의 강도를 크게 예측하도록 이끄는 방안에 대한 실무적인 시사점을 제공한다.
This study expected that consumers would predict the strength of the focal attributes less when the probability of the non-focal attributes was presented than when the probability of the focal attributes was presented. These effects were assumed to be mediated by limited efficacy inference for the product. In Study 1, presentation of probabilities of non-focal attributes reduced expected magnitude of the focal attributes that are considered most important in product purchase. In addition, the effects were mediated by limited efficacy inference. Study 2 confirmed that if the probability of a non-focal attribute is the same size as the focal attribute, the effect of low prediction of the magnitude of focal attribute has disappeared. This paper can suggest a practical marketing strategy of how to lead to big predictions of focal attributes in situations the probability of experiencing the attributes are provided. It has also theoretical implications in that it has revealed that the presentation of non-focal attributes can affect the prediction of magnitude of focal attributes because of probability, even if they are evaluated independently without comparative evaluation with other products.
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College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

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Kim, Jae Hwi
사회과학대학 (심리학과)
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