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북극항로 활용관점에서의 아시아 주요 항만 경쟁력 연구A Study of the Competitiveness of Major Port when using the NSR

Authors
정대환우수한
Issue Date
Sep-2021
Publisher
한국국제상학회
Keywords
북극항로; NSR; 항만경쟁력; AHP; DEA; North Pole Route; NSR; Port competitiveness
Citation
국제상학, v.36, no.3, pp 177 - 198
Pages
22
Journal Title
국제상학
Volume
36
Number
3
Start Page
177
End Page
198
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/50504
DOI
10.18104/kaic.2021.36.3.177
ISSN
1229-3393
Abstract
본 연구는 북극항로가 상용화 된다고 가정하였을 때 동북아시아 5개 대표항만 특성을 고려하여 어느 항만이 가장 경쟁력 있는 항만인지를 알아보기 위해 AHP 뷴석을 실시하였다. 경쟁력을 측정하는 상위계층 평가항목으로는 항로관련요인, 항만시설요인, 항만운영요인 간의 중요도를 평가하였으며, 하위계층 평가항목으로는 항로관련요인에 북극항로 거리, 북극항로 절약시간, 대상국가 쇄빙선 보유현황 간의 중요도를 평가하였고, 항만시설요인에 항만 효율성, 터미널 총 면적, 터미널 평균 수심 간의 중요도를 평가하였으며, 마지막으로 항만운영요인에 대상항만 컨테이너 물동량, 대상국가 컨테이너 물동량, 정기선 운항 서비스현황, EU국가 간 정기선 운항현황 간의 중요도를 평가하였다. 특히 항만효율성은 DEA-CCR, DEA-BCC, SE 모형을 통해 분석하였다. 분석 결과 북극항로 절약시간의 가중치가 가장 높게 나타났으며, 대상국가 쇄빙선 보유현황, 북극항로 거리 순으로 가중치가 나타났다. 이를 바탕으로 항만경쟁력을 평가하였을 때 상하이항이 가장 경쟁력 있는 항만으로 평가되었으며, 부산항, 도쿄항, 홍콩항, 카오슝항 순서로 항만경쟁력이 평가되었다. 북극항로 개발에 관심을 갖고 적극적으로 참여하며, 북극이사회의 영구 옵서버 자격을 획득한 국가인 한·중·일의 항만이 비교적 경쟁력이 높은 것으로 평가되었다.
Purpose : Due to global warming, the sea ice area has been reduced in recent 20-30 years, and this trend seems to be accelerated in the future. The NSR(Northern Sea Route), therefore, is expected to be commercialized in 15 years. This research assumed NSR is commercialized and compared the competitiveness of 6 major ports according to characteristics of those ports. Research design, data, methodology : Port competitiveness is evaluated by AHP analysis, and 10 factors(distance of NSR, saving time on the NSR, icebreaking vessel retained quantity, port efficiency, size of terminals, depth of water, container cargo volume by port, container cargo volume by country, port liner shipping connectivity index, liner shipping bilateral connectivity index(EU-ASIA)) are used for the analysis. Especially, port efficiency is analysed by DEA-CCR, DEA-BCC, SE model. Results and Conclusions : As a result of the analysis, the weight of saving time on the NSR was the highest, followed by the icebreaking vessel and the distance of the NSR. When the port competitiveness was evaluated based on this, Shanghai Port was evaluated as the most competitive port, and the port competitiveness was evaluated in the order of Busan Port, Tokyo Port, Hong Kong Port, and Kaohsiung Port. The ports of Korea, China, and Japan, which are countries that are interested in NSR’s and actively participate in the development of the NSR, and have obtained permanent observer qualifications from the Arctic Council, were evaluated as having relatively high competitiveness.
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Woo, Su-Han
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