유아교육기관 글자 그림책 활용실태와 유아교사 인식Analysis of Preschool Teacher’s Use and Perceptions of Alphabet Books
- Authors
- 박지해; 김민진
- Issue Date
- Dec-2017
- Publisher
- 이화여자대학교 교과교육연구소
- Keywords
- 글자 그림책; 문해 발달; 글자 그림책; 문해 발달; 교사 인식; Alphabet books; Literacy development; Teacher perception
- Citation
- 교과교육학연구, v.21, no.6, pp 654 - 665
- Pages
- 12
- Journal Title
- 교과교육학연구
- Volume
- 21
- Number
- 6
- Start Page
- 654
- End Page
- 665
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5058
- DOI
- 10.24231/rici.2017.21.6.654
- ISSN
- 1975-3217
- Abstract
- 본 연구의 목적은 유아교육기관에서의 이루어지는 글자 그림책의 활용실태 및 교사 인식을 파악하는데 있다. 어린 이집과 유치원에 근무 중인 유아교사 250명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 먼저 그림책 읽기 실태 조사와 관련하여 글 자 그림책을 가지고 있지 않다는 응답이 가장 많았다. 글자 그림책 읽기 실시 여부의 경우 과반수에 조금 미치지 못하는 교 사가 실시해본 적이 없다고 응답하였다. 글자 그림책 읽기의 주된 목적으로는 글자에 대한 유아의 흥미 충족이라는 답변이, 집 단 크기로는 대집단 읽기라는 응답이 그리고 글자 그림책 ‘기차ㄱㄴㄷ’을 읽어준다는 응답이 가장 많았다. 다음으로 교사 인 식과 관련해서는 대부분의 교사들이 글자 그림책 읽기 활동이 필요하다고 응답하였다. 글자 그림책 읽기가 유아의 인지, 언 어, 정서 발달에 모두 도움이 된다고 응답하였다. 글자 그림책 선정 기준으로 유아 연령 및 발달 수준을 가장 많이 고려하 는 것으로 나타났다. 가장 큰 어려움으로 글자 그림책 보유 부족을 꼽았으며 다음으로 교사의 관심 부족과 활용방안에 대한 이해 부족을 꼽았으며 개선 방안 역시 글자 그림책의 비치를 가장 많은 교사들이 꼽았다. 본 연구 결과는 글자 그림책의 교 육적 가치 및 종류 그리고 활용방안에 대해 적극적인 교사교육이 필요함을 시사한다.
This study focuses on the utilization of alphabet books and the perceptions of teachers in early childhood institutions. This study was conducted on 250 teachers who were working at early childhood institutions. Firstly, this study investigated the utilization of alphabet books in early childhood education institutes. Specifically, the majority of institutions of early childhood education do not possess diverse alphabet books and less than 50% teachers do not implement these materials. The results also showed that teachers use alphabet books to fulfill the children’s interests in alphabets. Secondly, this study investigated the teachers’s perception on alphabet books. Specifically The majority of teachers think that reading alphabet books is a necessary part of early childhood education institutions and such readings positively affect children’s cognitive, language and emotional development. The majority of teachers have difficulties in alphabet book teaching due to the lack of books in their institutions, and they think early childhood institutions should have a variety of these alphabet books.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5058)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.