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온라인쇼핑웹사이트의 제품군 설계와 최적변동수수료의 활용Optimal Design Scheme of Product Groups and Referral Fee Schedule for Online Shopping Websites

Authors
안봉현박해철현지윤
Issue Date
2020
Publisher
한국생산관리학회
Keywords
whole supply chain; online shopping website; optimal retail price; referral fee; account fee; marginal cost ratio; product group; 전체공급사슬; 온라인쇼핑웹사이트; 최적소매가격; 변동수수료; 정액수수료; 한계비용비율; 제품군
Citation
한국생산관리학회지, v.31, no.4, pp 379 - 398
Pages
20
Journal Title
한국생산관리학회지
Volume
31
Number
4
Start Page
379
End Page
398
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/51025
DOI
10.32956/kopoms.2020.31.4.379
ISSN
1229-831X
2733-9688
Abstract
공급업체들과 온라인쇼핑웹사이트로 이루어진 공급사슬에 대하여 전체공급사슬의 이익을 최대화하는 최적수수료율을 구한기존의 연구결과를 확장하기 위하여, 온라인쇼핑웹사이트가 변동수수료율을 차별적으로 적용하고자 하는 제품군을 설계할때 고려하여야 할, 주요한 경영변수들의 관계와 이론적인 측면에서의 원칙들을 규명하였다. 즉 온라인쇼핑웹사이트는 차별적인 수수료율을 적용하고자 하는 각 제품군을 구성할 때, 각 제품군에 소속되는 제품의 종류와 특성을 위주로 하는 기존의 직관적인 제품군 설계방식보다는, 제품들의 한계비용들로 구성되는 특정비율의 값의 크기를 중심으로 제품군을 설계하는 것이 보다 합리적이라는 것을 논증하였다. 아울러 각 제품군을 이루는 제품들의 해당비율의 특성에 따라 공급사슬전체의 시각에서 보다 유리해지는 소매가격 결정의 주체 그리고 이와 연동되는 최적소매가격의 변화는 어떻게 구현되는지등을 유추하고, 수치실험을 통하여 구체적인 변화양상을 확인하여 보았다. 또한 온라인쇼핑웹사이트의 경우 비즈니스의특성상 취급하는 각 제품들의 해당비율들의 값이 상대적으로 작을 개연성이 크며, 이러한 경영환경에서는 본 연구에서 규명한 사실들이 거래과정에서 보다 첨예하고 중요하게 부각될 수 있다는 점을 밝혔다.
This study identifies several crucial managerial variables and their relationships with theoretical backgrounds concerning how to design product groups that are supposed to apply the same referral fee schedule by an online shopping website. In doing so, we extend the previous research results that revealed the optimal referral fee schedule maximizing the profits of both an online shopping website and its suppliers through the entire supply chain. We propose that an online shopping website should design its product groups based on each product’s marginal cost ratio, which includes all the marginal costs of the entire supply chain rather than the similarities of each product. We also analyze the mechanism whose role is to describe how the characteristics of the marginal cost ratio influence the retail price of each product. Additionally, the mechanism helps us understand which is better in setting each product’s retail price. A series of numerical experiments clarify all related theoretical results. One of the most crucial findings is that our results become more important and sensitive for certain supply chains whose marginal cost ratios tend to be relatively small, which tends to be the one we investigate. This is because it is highly possible for an online shopping website to observe its relatively low marginal cost compared with its supplier’s and to produce a small marginal cost ratio.
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College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

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