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인스타그램의 해시태그 및 위치 데이터를 이용한 클라이밍 활성화 실증분석The Empirical Analysis on Climbing using Instagram Hashtags and Location Data

Authors
한소율김영화
Issue Date
Oct-2021
Publisher
한국자료분석학회
Keywords
빅데이터; 실증분석; 인스타그램; 클라이밍; 해시태그; big data; climbing; empirical analysis; hashtag; instagram
Citation
Journal of The Korean Data Analysis Society, v.23, no.5, pp 2123 - 2140
Pages
18
Journal Title
Journal of The Korean Data Analysis Society
Volume
23
Number
5
Start Page
2123
End Page
2140
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/51145
DOI
10.37727/jkdas.2021.23.5.2123
ISSN
1229-2354
Abstract
클라이밍 운동은 최근 5년 사이에 인기가 증가한 운동이다. 클라이밍 운동에 대한 관심도가 증가했음에도 불구하고 관련 연구가 미비할 뿐만 아니라, 생리학 심리학 등으로 치우쳐있으며, 클라이밍의 발전, 활성화, 실증분석 등에 대한 연구는 활발히 이루어지지 않고 있다. 클라이밍 활성화를 위해서는 먼저 스포츠클라이밍에 대한 현황 파악이 중요하다는 점에서 본 연구를 진행하였다. 인터뷰 데이터를 활용하는 과거의 연구와 달리 실시간으로 수집되는 인스타그램 빅데이터를 활용하여 정확하고 다양한 연구결과를 제시하고자 하였다. 실증분석 결과 첫째, 클라이밍 이용률이 가장 높은 요일은 일요일이며, 활동량이 낮은 요일은 화요일, 목요일로 나타났다. 둘째, 클라이밍은 다른 운동과 달리 지역별로 활성화 차이가 크게 존재한다는 특징을 발견했다. 셋째, 스포츠클라이밍 종목 중에서 가장 인기가 많은 종목은 볼더링이며, 전국에 있는 클라이밍 운동 시설 중에서 이용객이 가장 많은 장소는 The Climb이다. 국내의 클라이밍 실증분석 연구가 거의 없는 상황에서 인스타그램 빅데이터를 활용하여 실증분석을 했다는 것에 의의가 있으며, 본 연구를 통해 클라이밍이 활성화되어 더욱 많은 사람들이 즐기는 운동이 되기를 고대한다.
The climbing exercise is an exercise that has grown in popularity over the last five years. Despite the increased interest in climbing exercise, related research is not only inadequate, but also biased in physiological psychology, etc., and research on climbing development, activation, empirical analysis, etc. is not actively conducted. In order to activate climbing, it is important to grasp the current situation of sports climbing, so this study was conducted. Unlike past studies that utilize questionnaire data, we tried to present accurate and diverse research results by utilizing Instagram big data collected in real time. As a result of the empirical analysis, the days of the week with the highest climbing utilization rate were Sunday, and the days of the week with the lowest activity were Tuesday and Thursday. Secondly, we found that climbing, unlike other exercises, has a large regional difference. Third, the most popular type of sports climbing is bouldering, and the most visited climbing sports facility in the country is The Climb. It is significant that we conducted empirical analysis using Instagram data in a situation where there is almost no domestic climbing empirical analysis research, and in this research, we will contribute to the climbing activation policy and make it a movement that more people will enjoy. I look forward to becoming.
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Kim, Yeong-Hwa
경영경제대학 (응용통계학과)
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