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라쿠텐 사례분석을 통한 한국 전자상거래업체의 발전전략Development Strategies of Korean E-Commerce Service Providers through Case Study of Rakuten in Japan

Authors
최석범임병하
Issue Date
Dec-2017
Publisher
한국국제상학회
Keywords
Rakuten; E-Commerce; Korean E-Commerce; Japanese E-Commerce; 라쿠텐; 전자상거래; 한국 전자상거래; 일본 전자상거래
Citation
국제상학, v.32, no.4, pp 227 - 247
Pages
21
Journal Title
국제상학
Volume
32
Number
4
Start Page
227
End Page
247
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5132
ISSN
1229-3393
Abstract
1997년 설립 이래로 라쿠텐은 놀라운 성장을 기록하였다. 조그마한 일본의 전자상거래업체로 시작하여, 2004년에는 포털, 경매, 커뮤니티, 복권 및 기타 다양한 서비스를 제공하면서일본의 두 번째 순위 사이트가 되었다. 잠재 고객을 대상으로 측정된 결과 일본의 Yahoo보다 월별 방문수가 더 많아지게 되었고 불과 10년 만에 라쿠텐은 시장을 선도하는 통합 인터넷 서비스 제공업체로 진화하였다. 라쿠텐의 급속한 성장은 해외진출전략에 기인하고 있는데 라쿠텐의 해외진출전략은 바로해외시장에 진출한 판매자와 구매자가 궁극적으로 사용할 수 있는 진정한 글로벌 마켓 플레이스를 구축하는 전략이었는데 이것이 수익창출모델에 큰 도움이 되었다. 그리고 라쿠텐은일본시장에서도 타 경쟁사보다 확고한 위치를 점할 수 있었는데 그것은 바로 일본내에서 구축된 매우 신뢰할 수 있는 브랜드였으며 이를 기반으로 하는 많은 고객들이 확보되어 있었다는 점이다. 또한 라쿠텐은 완벽한 e-비즈니스 에코 시스템과 일본 자국내에서 상인을 위한대규모 거점을 제공하고 있다는 것이다. 따라서 일본 라쿠텐의 사례분석을 통하여 그 성공요인을 분석하여 한국 전자상거래 업체의 발전전략을 모색함으로써 한국 전자상거래업체가 글로벌 경쟁력을 구비할 수 있도록 기여하는 것을 그 연구목적으로 한다.
Purpose : The purpose of this paper is to contribute to developing Korean E-Commerce service providers by studying Japanese Rakuten Case. Rakuten continues to innovate to improve productivity and encourage new business creation and also continues to evolve to support innovation and growth by introducing new technologies in the era of fourth industrial revolution. Research design, data, methodology : This paper is composed of five chapters. Chapter Ⅰ deals with the introduction of this paper and Chapter Ⅱ explains the previous studies. Chapter Ⅲ deals with the Rakuten case, in particular, current situation and evaluation of Rakuten and its success factors and Chapter Ⅳ deals with development strategies of Korean E-Commerce service providers. Chapter V concludes this paper. Results : This paper finds development strategies of Korean E-Commerce service providers by studying the most famous case of Rakuten in view of success factors of the third-largest E-Commerce player in the world behind Amazon and China’s Taobao. Conclusions : This paper concludes that Korean E-Commerce service providers must innovate to survive as going concern in E-Commerce ecosystem by introducing new technologies in the era of fourth industrial revolution.
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Lim, Byung Ha
경영경제대학 (경영학부(서울))
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