Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

만 5세 이야기 나누기 활동에서 나타난 유아교사의 교수화법에 대한 사례연구: 질문 및 피드백을 중심으로A Case Study on Early Childhood Teacher's Instructional Communication in Story Sharing Activity with 5-year-old Children: Focusing on Questions and Feedback

Authors
유소라김민진
Issue Date
Aug-2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
이야기 나누기 활동; 교수화법; 유아교사의 질문; 유아교사의 피드백; story sharing activity; Instructional communication; early childhood teacher’s questions; early childhood teacher’s feedback
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.15, pp 111 - 138
Pages
28
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
15
Start Page
111
End Page
138
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/51381
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.15.111
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구는 만 5세 이야기 나누기 활동에서 나타나는 유아교사의 교수화법을 사례연구방법으로 살펴봄으로써 유아교사의 질문과 피드백이 어떠한 맥락에서 발생되는지 알아보고자 하였다. 유치원 만 5세 한 학급의 담임교사 1명과 24명의 유아들이 참여하였으며, 30회의 이야기 나누기 활동 참여관찰과 2회의 담임교사 면담을 통해 자료를 수집하였다. 연구결과, 주제 관련 질문하기, 주제 관련 개념 설명하기, 다른 유아에게 다시 질문하기, 유아의 응답을 그대로 반복하기, 유아의 응답에 대해 긍정 반응하기, 유아의 응답에 대해 부정 반응하기, 활동에 대한 유아의 느낌과 생각 질문하기로 범주화하였다. 이러한 유아교사의 질문과 피드백은 발생 맥락에 따라 유아의 사고를 지원하거나, 제한함을 살펴볼 수 있었다. 본 연구결과는 각 수업 상황에 적절한 교수화법에 대한 교사교육 지원이 필요함을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE