Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

노래를 활용한 유아 극놀이프로그램 개발 및 효과

Authors
정진화지성애
Issue Date
Dec-2017
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
song; dramatic play program; empathy ability; language ability; working memory ability; musical ability; 노래; 극놀이프로그램; 공감능력; 언어능력; 작업기억능력; 음악능력
Citation
유아교육연구, v.37, no.6, pp 117 - 142
Pages
26
Journal Title
유아교육연구
Volume
37
Number
6
Start Page
117
End Page
142
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5143
DOI
10.18023/kjece.2017.37.6.006
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 유아의 공감능력, 언어능력, 작업기억능력 그리고 음악능력에 미치는 영향을 분석하여 유아교육현장 적용 타당성을 검증하는데 목적이 있다. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 체계는 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법 및 평가로 구성하였다. 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램의 효과 비교를 위해 실험집단과 비교집단 유아를 각 18명씩 선정하였으며, 연구대상의 월령은 73.81개월이었다. 실험집단 유아들은 노래를 활용한 유아 극놀이프로그램에 참여하였고, 비교집단 유아들은 그림책 이야기 내용 토의를 통한 유아 극놀이프로그램에 참여하였으며, 실험처치는 5주간 총 20차시 실시되었다. 유아의 공감능력, 언어능력, 작업기억능력, 음악능력 검사를 통해 수집된 연구자료는 t-test로 실험처치의 효과를 분석하였다. 프로그램의 효과 분석 결과 실험집단의 유아들이 비교집단 유아들보다 공감능력, 언어능력, 음악능력이 효과적으로 증진된 것으로 나타났다. 작업기억능력은 실험집단과 비교집단 간에 유의미한 차이가 나타나지는 않았으나, 두 집단 모두 사후 검사의 평균점수가 높아진 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to develop a dramatic play program using songs and to evaluate the effectiveness of the program on young children's empathy, language skills, working memory, and musical ability. The program consisted of purposes and goals, contents, teaching - learning methods, and evaluation. Thirty-six young children(18 children in experimental group & 18 children in comparison group; mean age 73.81 months) participated in the study. The dramatic play program using songs was implemented with children in the experimental group while children in comparison group participated in 'the dramatic play program through discussion of picture books'. This experiment was conducted through 20 activities over five weeks. We used t-test to compare scores on ‘Test of Ability of Empathy’, ‘K-WISC IV: Language comprehension', 'K-WISC IV: Working memory', 'Kid's Mat(Kid's Music Aptitude Test)’ between two groups. The findings showed that the scores of the experimental group's empathy, language skills, and musical ability in an experimental group were significantly higher than the scores of the comparison group. After participating in the program, both groups showed an increase in working memory. However, the scores on working memory were not significantly different between the two groups. The research revealed that the dramatic play program using songs for young children is positive effects to promote children's empathy, language skills, and music ability.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE