Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Theo Jansen의 Strandbeest에 나타난 조형성 연구A Study of Formativeness in Theo Jansen's Strandbeests

Authors
이유진박소형
Issue Date
Oct-2021
Publisher
한국기초조형학회
Keywords
Theo Jansen; Strandbeest; kinetic art; formativeness; 테오 얀센; 해변동물; 키네틱 아트; 조형성
Citation
기초조형학연구, v.22, no.5, pp 337 - 349
Pages
13
Journal Title
기초조형학연구
Volume
22
Number
5
Start Page
337
End Page
349
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/51853
DOI
10.47294/KSBDA.22.5.25
ISSN
1598-8635
2713-5993
Abstract
본 연구의 목적은 해변을 무대로 바람 에너지를 활용하여 움직이는 동물 형태를 구현하는 키네틱 아트 작가 테오 얀센의 Strandbeest 시리즈의 전반적인 작품 배경과 사례를 분석함으로써 조형적 특성을 밝히는 데 있다. 이를 통해 자연 에너지를 이용한 작업 과정을 이해하고 자연 친화적으로 확장된사고와 영감을 제공하는 데 의의를 둔다. 연구대상은 1990년대 이후 제작된 테오 얀센의 실제 작품Strandbeest 시리즈로 범위를 두었고 문헌연구를 통해 작품이 만들어진 시기별로 재료와 원리를 살펴봄으로써 형태, 소재, 공간적 측면에서 조형성을 분석하였다. 이에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, Strandbeest의 형태는 크게 절지동물 형태와 유충 형태로 구분되며 그 특성에 따라 작품의 움직임에 필요한 에너지 방식과 이동성이 다르게 나타났다. 절지형은 역동적 율동감, 유연성, 형태의 반복과직선의 구조를 통해 좌우, 전진하며 비교적 느린 이동을 했고, 유기적인 곡선을 강조하는 유충형은 절지형보다 작품의 크기가 더 작고 낮으며 길기 때문에 이동적 측면에서도 더 안정적이고 빠른 속도를유지할 수 있어 해변 지형에 따라 적합한 형태를 보였다. 둘째, Strandbeest의 소재인 플라스틱관, 비닐, 플라스틱병, 고무호스, 목재는 작품의 기본적 조형 요소로 활용되었고, 재료의 물성이 가진 가변성과 기능성을 더한 작품의 표현적 영역 확장과 더불어 바람 에너지를 활용한 형태의 자유로운 변형으로 해변과 조화를 이루는 자연미를 강조했다. 셋째, Strandbeest의 형태와 기능은 작품이 놓이게 되는공간에 따라 진화했다. 모래가 아닌 지평, 젖은 모래 위, 해안사구, 모래 해변 전체를 무대로 반복 및대칭에 의한 직선형과 곡선형의 이동 구조가 나타나 더욱 안정적인 이동과 변형이 가능한 가변적 형태를 제시했다.
The purpose of this study is to reveal the formative characteristics by analyzing the overall background and case of Kinetic Art artist Theo Jansen's Strandbeest series, which utilizes wind energy to realize the animal form moving on the beach stage. Through this, it is meaningful to understand the work process using natural energy and to provide expanded thinking and inspiration in an eco-friendly manner. On top of that, The subject of the study was Theo Jansen's real work Strandbeest series produced in the 1990s and analyzed the formativeness in terms of form, material, and space through literature research and case study of work. About this, The results of the study are as follows. Firstly, Strandbeest's form is largely divided into arthropods and caterpillars, the energy and mobility required for the movement of the work vary depending on its characteristics. The arthropods moved relatively slowly from side to side through dynamic rhythm, flexibility, repetition of form, and straight structure. On the other hand, the caterpillars which emphasizes organic curves, is smaller in size and longer than the arthropods, so it is more stable in terms of mobility and suitable for coastal terrain that changes quickly. Secondly, The use of plastic tubes, vinyl, plastic bottles, rubber hoses, and wood in the formative expansion of Strandbeest was utilized as the basic formative elements of the work, and added the functionality of the work through free shape transformation, application of wind energy and variability. This emphasized the natural beauty of harmonizing with the beach along with the expressive expansion of the work. Thirdly, Strandbeest's form and function also evolved depending on the space in which the work was placed. On the stage from Non-sand floor, flat, wet sand, coastal dunes, and entire sandy beaches, there were large iterations and symmetrical linear structures and curved moving structures, and more stable movement and a variable form that can be deformed is presented.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, So Hyoung photo

Park, So Hyoung
예술대학 (공예)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE