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중국내 한국제품에 대한 소셜커머스 구매요인이 구매만족 및 재 구매 의도에 미치는 영향open accessEffects of Social Commerce Purchasing Factors on Consumer Satisfaction and Repurchase Intention in China

Authors
이용근윤건주혜영
Issue Date
Nov-2017
Publisher
중앙대학교 한국전자무역연구소
Keywords
Social Commerce; Business Model; PLS-SEM; Purchasing Factors; Market Response; 소셜커머스; 비즈니스 모델; 구매요인; 시장대응
Citation
전자무역연구, v.15, no.4, pp 1 - 20
Pages
20
Journal Title
전자무역연구
Volume
15
Number
4
Start Page
1
End Page
20
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5275
DOI
10.17255/etr.15.4.201711.1
ISSN
1738-9607
Abstract
연구목적: 본 연구는 중국 소셜커머스 시장에 진출해 있거나 예정인 한국기업들에게 중국 소비자들이 만족하는 구매요인과 함께 재 구매 의도에 영향을 미치는 구매요인을 제시함으로써 관련 기업들이 중국 소비자들을 이해하고 현지 시장에 대한 대응력을 높이는데 필요한 시사점을 제공하고자 한다. 논문구성/논리: 제1장 서론에서는 연구의 목적과 배경을 기술하였고 제2장의 이론적 배경에서는 선행연구를 분석하여 연구가설을 도출하였다. 제3장은 연구의 설계로서 연구모형을 설정하였으며 조사할 설문의 구성과 측정이 이루어졌다. 제4장은 PLS-SEM을 통한 가설의 검정이 이루어졌다. 제5장 결론에서는 연구결과를 요약하고 시사점을 논의하였다. 결과: 중국 소비자들의 소셜커머스 구매요인 중 상호작용성과 브랜드 친숙도는 고객만족에 정(+)의 영향을 미친 반면, 재 구매 의도에는 다양성 요인만이 긍정적인 영향을 미치고 있다. 다만, 가격할인 요인은 중국 소비자들의 만족과 재 구매 의도 모두에 별다른 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 고객만족을 통해서는 재 구매 의도가 강한 영향을 받고 있다. 독창성/가치: 본 연구는 스마트기기의 급격한 확산에 따른 새로운 비즈니스 모델로서 많은 주목을 받고 있는 중국의 소셜커머스에 대한 소비자 정보를 제공하고 있다는 점에서 연구의 의의를 갖는다. 구체적으로 소셜커머스를 이용하는 중국 소비자들의 소비행태를 제시함으로써 한국기업들에게 시장대응에 대한 시사점을 제공하고 있다.
Purpose: This study provides Korean companies with an opportunity to understand Chinese consumers and increase their responsiveness to local markets in the social commerce context. We analyze data collected in China and identify the factors that positively influence customer satisfaction and repurchase intention. Composition/Logic: Section I provides background on the study and discusses its goals. Section II examines prior studies related to social commerce and proposes a hypothesis. Section III presents the research model based on the theoretical background and describes the study’s measurement method. Empirical analysis is conducted via PLS-SEM in Section IV. Section V concludes the study by summarizing its findings and discussing its implications. Findings: Among the social commerce purchase factors of Chinese consumers, interactivity and brand familiarity have positive effects on customer satisfaction, whereas diversity factors have positive effects on repurchase intention. However, the price discount factor did not affect consumer satisfaction or repurchase intention. Repurchase intention is strongly influenced by customer satisfaction. Originality/Value: This study provides consumers information about social commerce in China, which is attracting much attention as a new business model due to the rapid spread of smart devices. Specifically, the study provides Korean companies with guidance concerning how to respond to the market by describing the behavior of Chinese consumers in the social commerce context.
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College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

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