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문화예술 소비유형별 결정요인에 관한 분석:옴니보어론을 중심으로A Study on the Determinants by the Types of Culture and Arts Consumption:Focusing on Omnibore

Authors
백처라허식
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국문화관광연구원
Keywords
문화예술 소비; 옴니보어; 문화자본; 다항로짓분석; culture and arts consumption; omnivore; cultural capital; Herfindahl- Hirsxhman Index; multinomial logit model
Citation
문화정책논총, v.35, no.3, pp 5 - 36
Pages
32
Journal Title
문화정책논총
Volume
35
Number
3
Start Page
5
End Page
36
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/53248
DOI
10.16937/jcp.2021.35.3.5
ISSN
1738-1258
Abstract
본 연구는 우리 국민들의 문화예술 소비유형을 파악하고 이에 대한 결정요인을 분석하여 문화예술 소비정책의 방향성을 제시하는 데 목적이 있다. 구체적으로는 지난 1년간 향유한 문화예술 관람횟수와 이를 정규화한 Herfindahl–Hirschman Index를 이용하여 추출한 다양성지수를 통해 문화예술 소비의 양과 폭을 측정하고자 한다. 또한, Herfindahl–Hirschman Index가 가진 기존의 약점을 보완하기 위해 측정된 양과 폭의 대푯값을 활용하여 비관람, 저관람 유니보어, 고관람 유니보어, 저관람 옴니보어, 고관람 옴니보어로 문화예술 소비유형을 구분하여 분석하였다. 주요 결과를 살펴보면, 문화자본의 획득 여부가 문화예술 소비유형을 결정하는데 중요한 요인으로 작용하였다. 정규교육과정을 통해 습득한 문화자본과 정규교육과정 이외의 경로로 습득한 문화자본이 문화예술 소비유형 결정에 미치는 영향이 다르게 나타났다. 특히 전자의 문화자본은 문화예술 소비량에, 후자의 문화자본은 문화예술 소비폭의 결정에 더 중요하게 작용하였다. 또한 기존의 연구와는 다르게 비수도권 거주자가 수도권 거주자보다 고관람 유니보어 성향을 지닐 확률이 높은 것으로 나타났다. 본 연구에서는 같은 옴니보어와 유니보어 집단이라도 소비량에 따라 다른 특징을 지닐 수 있다는 점과 양과 폭을 동시에 고려한 소비유형 분석을 통해 한국에서의 문화예술 소비특징과 정책적 함의를 탐색하였다는 점에 의의가 있다.
This paper will present the direction of the cultural and artistic enjoyment policy by identifying the types of Korean culture and arts consumption and analyzing the determinants thereof. Specifically, we intend to measure the volume and breadth of cultural and arts consumption with the normalized Herfindahl- Hirschman Index, using the statistics of cultural and arts attendance over the past year. In addition, to compensate for the existing weaknesses of the Herfindahl-Hirschman Index, the tapes of cultural and arts consumption are classified into non-attendance, low-attendance unibore, high-attendance omnibore, low-attendance omnibore, and high-attendance omnibore. According to the main results, first, the acquisition of cultural capital serves as a key factor in determining the type of culture and arts consumption. Second, cultural capital acquired through regular curriculum and through other channels, reveal diverse effects on cultural and artistic consumption types. Especially, the former cultural capital plays a vital role in determining cultural and artistic consumption. On the contrary, multinomial logit analysis has found that non-metropolitan residents are more likely to have a high viewing univore tendency than residents of the metropolitan area. This study suggests that identical omnibore and unibore groups can have distinct characteristics depending on consumption, and that it explores the characteristics of cultural and artistic consumption and cultural policy implications in Korea.
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Heo, Shik
경영경제대학 (경제학부(서울))
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