Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

마스터 클래스의 효용성에 관한 연구

Authors
이희승정완규
Issue Date
Sep-2017
Publisher
한국피아노교수법학회
Keywords
Music master class; Piano master class; IPA(Importance-Performance Analysis); 음악 마스터 클래스; 피아노 공개레슨; 중요도-수행도 격자 모형 분석
Citation
음악교수법연구, v.18, no.2, pp 147 - 168
Pages
22
Journal Title
음악교수법연구
Volume
18
Number
2
Start Page
147
End Page
168
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5400
ISSN
1738-5849
Abstract
마스터 클래스는 음악 교육과정에서 흔히 볼 수 있는 전공실기 수업의 한 형태이다. 전공실기 수업은 통상적으로 교수와 학생의 1:1 비공개 수업으로 이루어진다. 마스터 클래스 역시 교수와 학생의 1:1 수업으로 이루어지나 차이점은 다수의 학생들이 참관하는 공개수업이라는 점이다. 대학의 경우 내부 또는 외부에서 초빙된 교수가 대학생 및 대학원생들을 대상으로 마스터 클래스로 학생을 가르치는 것이 보편화 되어있다. 하지만 보편적으로 시행되는 마스터 클래스를 통하여 유익한 학습만이 아닌 유익하지 못한 학습의 기회가 될 수도 있다고 기존의 많은 연구에서 지적되고 있다. 이에 본 연구는 대학생 및 대학원생들을 대상으로 마스터 클래스의 효용성에 관한 학생들의 인식을 알아보고 중요도-수행도 격자 모형 분석(IPA; Importance- Performance Analysis)을 통하여 마스터 클래스의 강점 및 약점을 파악하여 마스터 클래스가 앞으로 나아가야할 방향을 제시하고자 하였다. 연구를 위해서 수도권 지역의 몇 개 대학에서 피아노를 전공으로 하는 대학생 및 대학원 학생들을(n=117) 중심으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과 중요도와 실제 경험과의 큰 차이를 보인 문항들은 개선되어야할 필요성이 부각되었고 중요도-수행도 격자 모형 분석을 통하여 강점과 약점을 보이는 문항들은 마스터 클래스의 효과적인 운영을 위해서 지속 또는 지양되어야함이 대두되었다.
Master class is regarded as a form of class that is normally seen in music education curriculum. Generally, music lesson is done privately, as a one-to-one tuition class. Even though master class is done as a one-to-one tuition class like the music lesson, master class is an open class that is taught in front of audience. Professors who are invited to teach at a University setting, would teach undergraduate or graduate students majoring in music performance. Despite the fact that master class is taught regularly, previous researches show that master class can be harmful to the learning experience of students. Based on those previous researches, this study conducts a survey about awareness investigation and IPA (Importance-Performance Analysis) about master class and suggests a promising perspective based on survey results and analysis. The survey was conducted in June 2017 and participants(n=117) included university students majoring in music performance in the vicinity of the country’s capital. Results of several questionnaire items in the survey show big differences between importance and satisfaction that should be considered to improve in a positive way. Additionally, through IPA, results of several questionnaires show as strengths that should be maintained continuously for a successful master class.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE