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글로벌 OTT시대 K-콘텐츠의 지속 가능한 확산을 위한 고찰: 중국 문화콘텐츠 산업 정책을 중심으로Research on sustainable growth of K-contents in the global OTT era: Focusing on China' policy on Cultural Contents industry

Authors
성동규이주연
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국문화산업학회
Keywords
Korean wave; K-contents; OTT platform; K-drama; China web-drama; infringement of copyright; implications of China's culture policy; 한류; K-콘텐츠; 대중문화; OTT 플랫폼; K-드라마; 중국 웹드라마; 저작권 침해; 콘텐츠 정책; 중국 문화콘텐츠 정책
Citation
문화산업연구, v.21, no.4, pp 107 - 119
Pages
13
Journal Title
문화산업연구
Volume
21
Number
4
Start Page
107
End Page
119
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/54706
DOI
10.35174/JKCI.2021.12.21.4.107
ISSN
1598-0936
Abstract
한한령을 시작으로 ‘혐한류’ 분위기가 지속되고 있는 가운데 최근 중국 정부에서 시행 중인 문화 통제 정책은 K-콘텐츠의 중국 수출을 더욱 어렵게 만들고 있다. 이에 본 연구에서는 한류 콘텐츠와 중국 문화콘텐츠 산업 관련 사례 분석을 통해 K-콘텐츠의 지속 가능한 확산을 위한 방안을 도출하고자 탐색적 연구를 진행하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, K-콘텐츠의 중국 진출에 따른 K-콘텐츠 수용 문화의 변화, 중국 OTT 플랫폼을 중심으로 변화하는 중국 문화콘텐츠 시장의 현황과 특성에 대해 살펴보았다. 그 결과 중국에서는 현재 ‘통제’와 ‘발전’이라는 두 가지 기조가 상호 견제하는 형국으로 문화콘텐츠 정책이 추진되고 있다. 둘째, 중국은 현재 문화콘텐츠 산업 전반의 구조 조정을 실시하고 있는데 본 연구에서는 방송 콘텐츠 사전 검열, 팬덤 문화 단속, 출연료 투명성 강화 등의 문화 통제 정책 사례를 분석하였다. 마지막으로 중국의 문화정책 사례의 함의를 살펴보고, 글로벌 OTT 시대 K-콘텐츠의 지속 가능한 확산을 위한 몇 가지 제언을 하였다.
With the‘hate-Korean wave’atmosphere still persisting in China, the recent cultural control policies by China government is making it more difficult for the K-contents' export business to the China market. In this context, an exploratory study was conducted in order to derive measures for sustainable spread of K-Contents by analyzing literature data and policy cases concerned with the relevant industry of the Hallyu Contents and the China cultural Contents. The main results from this research are as follows. First of all, China' probable change for such cultural acceptance as K-contents' entry into China was examined in terms of the cultural aspect, then we searched current status and characteristics of China' Contents market change focusing on OTT platform in the industrial aspect. This study resulted in China's current cultural Contents policy being promoted in such a state that two keynotes of‘control' and‘development' were mutually applied with cross-checking. Secondly, China is currently carrying out an extensive restructuring of the entire cultural Contents industry. This study analyzed cases of such cultural control policies as pre-censorship of drama and movie content, the crackdown on fandom culture, and intensifying transparency in actor fees. Finally, implications of China's culture policy cases were examined, and some suggestions were made for the sustainable spread of K-Contents business in the global OTT era.
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Sung, Dong Kyoo
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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