Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

How Engaged Students Learn in MOOCs Video-based Learning: An Eye-tracking Insight고수준 학습몰입 학습자의 동영상 기반 MOOCs 학습 과정 탐색: 시선추적기법(Eye-tracking) 적용

Authors
Kim, RangSong, Hae-DeokOh, HeonseokHur, Jung Won
Issue Date
Dec-2021
Publisher
한국인적자원개발전략연구소
Keywords
MOOCs; video-based learning; student engagement; eye-tracking동영상 기반 학습; 학습몰입; eye-tracking
Citation
Journal of Competency Development & Learning, v.16, no.4, pp 53 - 82
Pages
30
Journal Title
Journal of Competency Development & Learning
Volume
16
Number
4
Start Page
53
End Page
82
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/54862
DOI
10.21329/khrd.2021.16.4.53
ISSN
2733-8541
Abstract
The purpose of this study is to investigate engagement patterns of high-engaged learners in a Massive Open Online Course (MOOC) video learning. To this purpose, learners’ visual attention, as behavioral engagement, on the video learning components (instructor, text, and graphics) was investigated during video-based learning by using an eye tracking method. Visual attention data pertaining to learners’ eye fixation duration were collected from undergraduate students, and the statistical difference between the data of a high-engaged group and those of a low-engaged group was analyzed using ANCOVA. To further investigate the cognitive and affective engagement process, Stimulated Recall Interviews (SRI) was conducted with the seven high-engaged learners. Results showed that the high-engaged learners gazed at the instructor component for a significantly longer period than those in the low-engaged group. The low-engaged group stared at the text component for a longer period than those in the high-engaged group. The findings suggest implications for the development of instructional strategies that improve student engagement in MOOCs videos learning.
본 연구의 목적은 Massive Open Online Courses (MOOCs)에서 고수준 학습몰입 학습자의 동영상 기반 학습과정 탐색에 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 서울 소재 A 대학의 학부생을 대상으로 MOOCs 동영상을 통한 교양과목 학습 실험을 수행하였으며, 참여자 총 14명의 동영상 내 학습 요소(교수자, 텍스트, 그래픽)에 대한 주의집중 시간 데이터를 시선추적기(Eye-tracker)를 활용해 수집하였다. 이후, 고수준 학습몰입 학습자와 저수준 학습몰입 학습자 간 주의집중 시간의 차이에 관해 ANCOVA 분석을 수행하였다. 또한, 고수준 학습몰입 학습자를 대상으로 회상자극면담(Stimulated Recall Interviews)을 실시하여 이들이 사용한 학습 전략에 관한 질적 자료를 수집하였다. 연구결과, 고수준 학습몰입 학습자는 저수준 학습몰입 학습자에 비해 교수자를 유의한 수준에서 더 길게 응시하는 것으로 나타났다. 반면 저수준 학습몰입 학습자는 고수준 학습몰입 학습자에 비해 텍스트를 유의한 수준에서 더 길게 응시하는 것으로 나타났다. 아울러, 고수준 학습몰입 학습자를 대상으로 한 회상자극면담 결과, 실재감을 느끼기 위해 교수자와의 눈맞춤 전략 등 고수준 학습몰입 학습자가 학습 과정에서 몰입하기 위해 중시하는 학습전략이 제시되었다. 이러한 연구결과는 MOOC에서 학습몰입을 증진하기 위한 동영상 설계전략 개발에 있어 시사점을 제시한 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE