Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한・중 고등학생들의 극대화 경향, 후회, 행복감 및 학교 적응 간의 관계The Relationship between Maximizing Tendency, Regret, Happiness and School Adjustment of High School Students in Korea and China

Authors
Wang Dan안도희
Issue Date
Aug-2017
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
Korea; China; High school students; Maximizing tendency; Regret; Happiness; School adjustment; 한국; 중국; 고등학생; 극대화 경향; 후회; 행복감; 학교적응
Citation
교육문화연구, v.23, no.4, pp 137 - 164
Pages
28
Journal Title
교육문화연구
Volume
23
Number
4
Start Page
137
End Page
164
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5509
DOI
10.24159/joec.2017.23.4.137
ISSN
1598-9283
Abstract
본 연구에서는 한국과 중국 고등학생을 대상으로 극대화 경향, 후회, 행복감 및 학교 적응 변인 간의 관계를 탐색하고자 하였다. 본 연구의 최종 분석 대상은 한국 고등학생 413명, 중국 고등학생 402명, 총 815명이였다. 본 연구 결과, 한국과 중국 고등학생들의 극대화 경향, 후회, 행복감 및 학교 적응 간의 유의미한 상호관련이 있는 것으로 나타났다. 또한, 한국 고등학생들의 극대화 경향, 후회, 행복감 및 학교 적응은 중국 고등학생들에 비해 더 높은 것으로 나타났다. 한국과 중국 고등학생들의 극대화 경향은 학교 적응에 직접적으로 부정적인 영향을 미치며, 후회 및 행복감을 거쳐 학교 적응에 간접적으로 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 국가별에 따른 다집단 분석 결과, 극대화 경향이 후회에 미치는 영향, 후회가 학교적응에 미치는 영향 및 행복감이 학교적응에 미치는 영향은 중국 고등학생들에 비해 한국 고등학생들이 높게 나타났다. 반면에, 후회가 행복감에 미치는 영향은 한국 고등학생들에 비해 한국 고등학생들이 높게 나타났다. 이와 같은 본 연구결과는 한국과 중국 고등학생의 차이를 이해하는 데에 도움이 되며, 이들의 학교 적응을 증진시키기 위한 방안을 모색하는 데에 많은 교육적 시사점을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to examine the differences of Korean and Chinese high school students on maximizing tendency, regret, happiness and school adjustment, and to explore multi-group differences of these relations between Korean students and Chinese students. The final samples consisted of 413 Korean and 402 Chinese students in high school. Results were as followed. Firstly, for Korean and Chinese students, maximizing tendency, regret, happiness and school adjustment showed significant correlations among each other. Secondly, there were significant differences on maximizing tendency, regret, happiness and school adjustment between Korean and Chinese students. Korean students' maximizing tendency, regret, happiness, and school adjustment were higher than Chinese students. As results of multi-group analysis, the influence of maximizing tendency on regret, and the influence of regret and happiness on school adjustment were stronger in Korean high school students group than Chinese high school students group. While, the influence of regret on happiness was stronger in Chinese students group than Korean students group. Implications of the study were discussed in depth.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE