Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유치원의 통일교육 실천 내용 분석Practice of Education for Reunification in Korean Kindergarten

Authors
김숙자지성애최민수서성미
Issue Date
2003
Publisher
미래유아교육학회
Keywords
통일교육; 수업분석; 교수전략; Reunification education; Class episodes analysis; Teaching strategies; Reunification education; Class episodes analysis; Teaching strategies
Citation
미래유아교육학회지, v.10, no.1, pp 241 - 268
Pages
28
Journal Title
미래유아교육학회지
Volume
10
Number
1
Start Page
241
End Page
268
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/55512
ISSN
1229-3083
Abstract
>본 연구의 목적은 유치원 교육현장에서 실천되고 있는 통일교육 활동에서 나타난 통일교육 내용에 대한 유아의 이해와 교사의 교수 전략을 분석하는 것이다. 분석 대상은 만 4, 5세 혼합연령집단 학급에서 이루어진 10회의 통일교육 활동 사례들이다. 수업 사례에서의 교사-유아간의 상호작용에서 분석된 유아 내용 이해와 교사 교수 전략은 전쟁과 분단, 북한사회와 주민생활, 화해와 협력, 평화와 통일의 4가지 활동 내용 범주를 중심으로 하여 이루어진 것이고, 교사의 교수전략은 교사의 개입, 교수매체 활용방법을 중심으로 분석되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE