Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

어린이 참여 마을설계 워크숍 프로그램 개발 및 적용 : 어린이들의 성장과 발달 효과 분석을 중심으로

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author박효숙-
dc.contributor.author이우민-
dc.contributor.author김승남-
dc.contributor.author김재철-
dc.contributor.author이경환-
dc.date.available2019-03-08T10:57:05Z-
dc.date.issued2017-06-
dc.identifier.issn1229-8638-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5698-
dc.description.abstract본 논문은 어린이 참여 마을설계 워크숍 프로그램을개발하고 이를 적용, 어린이 참여 마을설계 워크숍이어린이들의 동네이해와 공간인지, 동네애착 수준에미치는 영향을 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해서울시 개명초등학교 학생들과 함께 어린이 참여 마을설계 워크숍을 진행하였으며, 설문조사, 심층인터뷰, 마인드맵 분석, 풍경구성기법(LMT)을 활용하여분석을 수행하였다. 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 마을설계 워크숍에 참여한 후 어린이들의동네이해 수준이 약 0.75점 상승한 것으로 나타났으며, 심층인터뷰 분석결과 28.57%의 어린이들의 동네이해 수준이 높아진 것으로 나타났다. 둘째, 마을설계 워크숍에 참여한 이후 어린이들의 동네 인지 범위가 확대되었을 뿐만 아니라 공간개념에 대한 이해도또한 높아진 것으로 나타났다. 구체적으로 풍경구성기법을 통해 분석한 결과 어린이들은 워크숍에 참여한 후 공간인지 수준이 약 0.94점 상승하였다. 셋째, 마을설계 워크숍에 참여한 후 어린이들의 동네애착수준은 약 0.39점 상승하였으며, 심층인터뷰 분석결과 69.70%의 어린이들의 동네애착 수준이 향상된 것으로 나타났다.-
dc.description.abstractThis study analyzed the effects of a neighborhood design workshop with children on their neighborhood perception, spatial recognition and neighborhood attachment. The workshop was conducted with Kae-myong elementary school students in Seoul. The study methods were composed of questionnaire surveys, participant interviews, mind mapping, and landscape montage technique. Key findings are as follows. First, the results of the surveys indicated that the children’s neighborhood perception level was increased by 0.75 points after neighborhood design workshop. In addition, 28.57% of the children reported the increase of neighborhood perception during in-depth interviews. Second, children’s neighborhood recognition range and their basic ability of spatial recognition were increased. Particularly, children’s spatial recognition level was increased by 0.94 points after their participation in drawing activities with landscape montage technique. Lastly, the results of the surveys indicated that the children’s neighborhood attachment level increased about 0.39 points and 69.70% of the children reported increase in their neighborhood attachment level.-
dc.format.extent19-
dc.title어린이 참여 마을설계 워크숍 프로그램 개발 및 적용 : 어린이들의 성장과 발달 효과 분석을 중심으로-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.15793/kspr.2017.93..010-
dc.identifier.bibliographicCitation국토연구, v.93, pp 149 - 167-
dc.identifier.kciidART002234365-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage167-
dc.citation.startPage149-
dc.citation.title국토연구-
dc.citation.volume93-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor어린이 참여-
dc.subject.keywordAuthor마을설계 워크숍-
dc.subject.keywordAuthor동네이해-
dc.subject.keywordAuthor공간인지-
dc.subject.keywordAuthor동네애착-
dc.subject.keywordAuthorChildren’s Participation-
dc.subject.keywordAuthorNeighborhood Design Workshop-
dc.subject.keywordAuthorNeighborhood Perception-
dc.subject.keywordAuthorSpatial Recognition-
dc.subject.keywordAuthorNeighborhood Attachment-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Engineering > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seung Nam photo

Kim, Seung Nam
공과대학 (도시시스템공학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE