Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시각적 피드백과 시각-청각적 피드백이 에코 드라이빙과 운전부하에 미치는 상대적 효과open accessComparing the Effects of Visual and Visual-auditory Feedback on Eco-driving and Driving Workload

Authors
Lee, Kye hoonLim, Sung junOah, She zeen
Issue Date
Jun-2017
Publisher
한국ITS학회
Keywords
에코 드라이빙; 운전부하; 시각적 피드백; 시각적-청각적 피드백; Eco-Driving; Driving Workload; Visual Feedback; Visual-Auditory Feedback
Citation
한국ITS학회 논문지, v.16, no.3, pp 120 - 131
Pages
12
Journal Title
한국ITS학회 논문지
Volume
16
Number
3
Start Page
120
End Page
131
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5702
DOI
10.12815/kits.2017.16.3.120
ISSN
1738-0774
2384-1729
Abstract
최근 차량 내 정보 제공 장비를 통한 에코 드라이빙의 향상이 연료 효율과 안전 운전을증가시킬 수 있다는 연구들이 보고되고 있다. 그러나 정보의 제공으로 인하여 야기될 수 있는 인지적 부하에 대한 관심은 상대적으로 적은 편이다. 본 연구는 에코 드라이빙을 향상시킴과 동시에 운전자의 운전부하를 최소화 할 수 있는 차량 내 정보 제공 장비의 특성을 확인 하기 위해 두(시각vs.시청각) 피드백의 상대적인 효과 차이와 운전 중 상황의 복잡성 수준에 따른 정보 제공방식의 차이가 운전 행동과 운전부하에 미치는 효과를 알아보았다. 본 실험에는 총 38명의 운전자가 참가하였다. 연구 결과, 시각-청각 피드백의 제공이 시각적 피드백을 제공하는 조건에 비하여 에코 드라이빙을 더 향상시키며, 운전부하를 최소화하였다.
Recent studies have suggested that providing in-vehicle feedback on various driving behaviors promote eco-friendly driving behaviors. However, there was relatively little interest in cognitive overload that can be caused by the provision of information. Thus, the goal of this study was to investigate the relative effects of two types of feedback(visual feedback vs. visual-auditory feedback) to increase eco-driving performance while minimizing driving workload. Also, in this study, the complexity of the driving task was distinguished (secondary vs. tertiary task) in order to reflect the actual driving situation. The study adopted a counterbalancing design in which the two feedback types were delivered in a different order under the two different task conditions. Results showed that providing the visual-auditory feedback was more effective than the visual only feedback in both promoting eco-friendly driving behaviors and minimizing driving workload under both task conditions.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE