Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

기업 플립드 러닝 환경에서 지각된 교수행동이 학습몰입을 매개로 학습전이에 미치는 영향The Effects of Perceived Teaching Behaviors on Learning Transfer Mediated by Learning Engagement in Corporate Flipped Learning Environment

Authors
박기범송해덕구자원김연경
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국인적자원개발전략연구소
Keywords
기업교육; 플립드 러닝; 교수행동; 학습전이; 학습몰입; corporate education; flipped learning; teaching behaviors; learning transfer; learning engagement
Citation
역량개발학습연구(구 한국HRD연구), v.17, no.1, pp 29 - 54
Pages
26
Journal Title
역량개발학습연구(구 한국HRD연구)
Volume
17
Number
1
Start Page
29
End Page
54
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/57134
DOI
10.21329/khrd.2022.17.1.29
ISSN
1975-0323
Abstract
최근 코로나19로 인해 온라인 교육으로의 전환이 가속화되면서 기업교육 현장에서 플립드 러닝이 기존 집합교육의 대안으로 주목받고 있다. 본 연구는 학습전이를 기업 플립드 러닝의 성과로 확인하고, 학습전이에 영향을 미치는 요인으로 지각된 교수행동과 학습몰입을 검증하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 국내 기업에서 실시된 플립드 러닝 참여자를 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 총 200부의 표본을 수집하여 구조방정식 모형을 적용한 분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 기업 플립드 러닝에서 지각된 교수행동은 학습전이에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업 플립드 러닝에서 지각된 교수행동은 학습몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 기업 플립드 러닝에서 학습몰입은 학습전이에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 기업 플립드 러닝에서 학습몰입은 지각된 교수행동과 학습전이의 관계에서 부분 매개역할을 하는 것으로 규명되었다. 본 연구결과를 토대로 기업교육에 플립드 러닝을 적용할 시에 고려해야 하는 학문적·실천적 시사점을 제안하였다.
Flipped learning is regarded as a promising educational method in the field of corporate education, with both schools and corporates rapidly transitioning to online education due to COVID-19. The purpose of this study was to identify the structural relationship among perceived teaching behaviors, learning transfer and learning engagement in corporate flipped learning environment. A survey was conducted on the participants in flipped learning programs in domestic companies. A total of 200 samples were collected and analyzed statistically. The study results were as follows. First, perceived teaching behaviors had a direct significant effect on learning transfer. Second, perceived teaching behaviors had a positive effect on learning engagement. Third, learning engagement had a positive effect on learning transfer. Fourth, learning engagement had a mediating effect (partial mediation) between perceived teaching behaviors and learning transfer. The study and its findings have academic and practical implications.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE