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모바일 결제서비스에 대한 소비가치가 결제의 유용성과 용이성 형성에 미치는 긍정적 영향: 중국 소비자를 중심으로A study on the Influence of Consumption Values on Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use in Mobile Payment Services: Focusing on Chinese Consumers

Authors
김가영이용근
Issue Date
Mar-2022
Publisher
한국국제상학회
Keywords
모바일 결제서비스; 소비가치모델; 기술수용모델; 중국 소비자; Mobile Payment Service; Consumption Value Theory; TAM; Chinese Customers
Citation
국제상학, v.37, no.1, pp 87 - 105
Pages
19
Journal Title
국제상학
Volume
37
Number
1
Start Page
87
End Page
105
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/57194
DOI
10.18104/kaic.2022.37.1.87
ISSN
1229-3393
2713-7856
Abstract
모바일 기기를 활용한 전자상거래가 일상화되면서 모바일 결제서비스 시장은 빠른 속도로 발전하고 있다. 이에 따라 모바일 결제 서비스와 관련된 다양한 학문적 접근이 요구되고 있으나 이를 충족시키는 연구는 제한적이다. 본 연구는 중국 소비자들을 대상으로 모바일 결제서비스 수용에 관한 시사점을 도출하여 국내 관련 업체뿐 아니라 중국 전자상거래 시장에 진출하고자 하는 수출업체에게 유용한 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 이론적으로 소비가치모델과 기술수용모델을 수용하였고 이를 분석하여 시사점을 도출하고자 하였다. 자료의 수집은 모바일 결제서비스를 이용해 본 경험이 있는 중국 현지 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 207부의 유효표본을 획득하였다. 통제 회귀분석을 수행하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자들이 모바일 결제서비스에 대한 실용적 가치와 정서적 가치를 높게 평가할수록 해당 서비스에 대한 지각된 유용성의 수준이 높아지고 있다. 또한 결제의 유용성은 실용적 가치에 보다 큰 영향을 받는다. 둘째, 실용적 가치와 정서적 가치를 통해 소비자들의 지각된 결제의 용이성이 증가하는 것으로 나타났다. 나아가 결제의 용이성은 소비자의 정서적 가치를 통해 보다 많은 영향을 받는 것으로 나타났다. 본 연구는 소비가치모델과 기술수용모델을 통합한 실증적 연구모델을 구축하고 중국 소비자들의 모바일 결제 서비스에 대한 소비행동을 분석하여 시사점을 도출하고 있다는 점에서 학문적, 실무적 시사점을 갖는다.
Purpose : The main purpose of this study is to analyze the impact of the perceived value by Chinese consumers to affect on the perceived usefulness and perceived ease of use. This study seeks to improve the consumers’ acceptance intention of mobile payment services. Research design, data and methodology : Based on the theory of consumption value, we selected two dimensions of perceived value as the factors affecting on the acceptance intention of mobile payment services. The survey was conducted on Chinese consumers and 207 copies are used for empirical analysis. Results : As a result of empirical analysis, it was found that there was a statistically significant (+) correlation between perceived value and technology acceptance, consisting of perceived usefulness and perceived ease of use. To be more specific, the perceived consumer’s value has a positive effect on the technology acceptance. This indicates in order to increase the willingness to accept mobile payment services, consumer’s functional value and emotional value should be improved. Conclusions : Concerning perceived value of consumers using mobile payment services and technology acceptance, it is necessary to increase functional value and emotional value to improve acceptance intention on mobile payment services.
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College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

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