중년여성학습자의 직업교육 프로그램 참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향과 교육만족도의 매개효과: 서울시여성인력개발기관 학습자 중심으로
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 정미선 | - |
dc.contributor.author | 이희수 | - |
dc.date.available | 2019-03-08T10:57:43Z | - |
dc.date.issued | 2017-05 | - |
dc.identifier.issn | 1738-0057 | - |
dc.identifier.issn | 2671-8332 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5753 | - |
dc.description.abstract | 이 연구는 중년여성학습자의 직업교육 프로그램 참여동기가 교육만족도와 참여지속의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고 향후 중년여성학습자를 위한 직업교육 프로그램 설계와 목표설정 시 방향성을 얻고자 착수되었다. 연구문제를 검증하기 위해 서울시여성인력개발기관에서 직업교육 프로그램을 수강 중인 40∼50대 중년여성학습자를 대상으로 설문을 실시하여 총 258부를 분석에 활용하였다. 연구 결과 첫째, 목표지향성 동기를 지닌 중년여성학습자만이 학습참여를 지속하려는 의도에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 둘째, 목표지향성 및 학습지향성 동기를 지닌 중년여성학습자는 학습참여를 지속하는 데 있어 교육만족도가 매개로 작용하고 있음을 확인하였다. 그러나 활동지향성 동기를 가진 학습자는 교육만족도나 참여지속의도에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 연구 결과를 토대로 여성인력개발기관에서 직업교육 프로그램 설계 시 방향성을 제시하기 위한 시사점으로 중년여성학습자의 학습 목적에 맞는 교육과정 개설과 교육내용, 강사 등 여러 측면에서 만족도를 제고할 필요성이 있다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to determine how middle-aged female learners’ participation motivation of vocational education program affected educational satisfaction and participation continuation intention. To answer these questions in this study, a questionnaire was distributed to middle-aged female learners who participated in vocational education programs in seoul women’s resources development institute, and 258 copies were finally analyzed. This study obtained the following results: First, goal-orientated motivation alone had a significant impact on the intention to continue participation in learning. Second, the middle-aged female learners with goal-and learning-oriented motivation had learning participation continuation mediated by educational satisfaction. The following suggestions can be made for a direction in designing vocational education programs at women’s resources development institute: it is necessary to develop diverse curricula that meet middle-aged female learners goal with the aim of inducing them to continue to participate. It is also necessary to make middle-aged female learners be more satisfied with several aspects. | - |
dc.format.extent | 25 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 원격교육연구소 | - |
dc.title | 중년여성학습자의 직업교육 프로그램 참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향과 교육만족도의 매개효과: 서울시여성인력개발기관 학습자 중심으로 | - |
dc.title.alternative | The Effects of Participation Motivation for Vocational Education Program of Middle-aged Female Learners’ on Participation Continuation Intention and the Mediating Effects of Educational Satisfaction | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.26857/JLLS.2017.05.13.2.109 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 평생학습사회, v.13, no.2, pp 109 - 133 | - |
dc.identifier.kciid | ART002226920 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 133 | - |
dc.citation.number | 2 | - |
dc.citation.startPage | 109 | - |
dc.citation.title | 평생학습사회 | - |
dc.citation.volume | 13 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | middle-aged female learner | - |
dc.subject.keywordAuthor | participation motivation | - |
dc.subject.keywordAuthor | women’s resources development institute | - |
dc.subject.keywordAuthor | participation continuation intention | - |
dc.subject.keywordAuthor | educational satisfaction | - |
dc.subject.keywordAuthor | 중년여성학습자 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 참여동기 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 여성인력개발기관 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 참여지속의도 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 교육만족도 | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.