Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중년여성학습자의 직업교육 프로그램 참여동기가 참여지속의도에 미치는 영향과 교육만족도의 매개효과: 서울시여성인력개발기관 학습자 중심으로The Effects of Participation Motivation for Vocational Education Program of Middle-aged Female Learners’ on Participation Continuation Intention and the Mediating Effects of Educational Satisfaction

Authors
정미선이희수
Issue Date
May-2017
Publisher
원격교육연구소
Keywords
middle-aged female learner; participation motivation; women’s resources development institute; participation continuation intention; educational satisfaction; 중년여성학습자; 참여동기; 여성인력개발기관; 참여지속의도; 교육만족도
Citation
평생학습사회, v.13, no.2, pp 109 - 133
Pages
25
Journal Title
평생학습사회
Volume
13
Number
2
Start Page
109
End Page
133
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5753
DOI
10.26857/JLLS.2017.05.13.2.109
ISSN
1738-0057
2671-8332
Abstract
이 연구는 중년여성학습자의 직업교육 프로그램 참여동기가 교육만족도와 참여지속의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고 향후 중년여성학습자를 위한 직업교육 프로그램 설계와 목표설정 시 방향성을 얻고자 착수되었다. 연구문제를 검증하기 위해 서울시여성인력개발기관에서 직업교육 프로그램을 수강 중인 40∼50대 중년여성학습자를 대상으로 설문을 실시하여 총 258부를 분석에 활용하였다. 연구 결과 첫째, 목표지향성 동기를 지닌 중년여성학습자만이 학습참여를 지속하려는 의도에 유의미한 영향을 미치고 있었다. 둘째, 목표지향성 및 학습지향성 동기를 지닌 중년여성학습자는 학습참여를 지속하는 데 있어 교육만족도가 매개로 작용하고 있음을 확인하였다. 그러나 활동지향성 동기를 가진 학습자는 교육만족도나 참여지속의도에 유의미한 영향을 미치지 않았다. 연구 결과를 토대로 여성인력개발기관에서 직업교육 프로그램 설계 시 방향성을 제시하기 위한 시사점으로 중년여성학습자의 학습 목적에 맞는 교육과정 개설과 교육내용, 강사 등 여러 측면에서 만족도를 제고할 필요성이 있다.
The purpose of this study was to determine how middle-aged female learners’ participation motivation of vocational education program affected educational satisfaction and participation continuation intention. To answer these questions in this study, a questionnaire was distributed to middle-aged female learners who participated in vocational education programs in seoul women’s resources development institute, and 258 copies were finally analyzed. This study obtained the following results: First, goal-orientated motivation alone had a significant impact on the intention to continue participation in learning. Second, the middle-aged female learners with goal-and learning-oriented motivation had learning participation continuation mediated by educational satisfaction. The following suggestions can be made for a direction in designing vocational education programs at women’s resources development institute: it is necessary to develop diverse curricula that meet middle-aged female learners goal with the aim of inducing them to continue to participate. It is also necessary to make middle-aged female learners be more satisfied with several aspects.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE