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중국 무빙툰의 흥행요인 연구A Study on Factors Affecting the Success of Moving Toon in China

Authors
곽정이장유진임성준
Issue Date
Apr-2022
Publisher
한국문화예술경영학회
Keywords
무빙툰; 중국 무빙툰 산업; 웹 콘텐츠; 신호이론; 흥행요인; Moving Toon; Chinese Moving Toon Industry; Web Content; Signaling Theory; Success Factors
Citation
문화예술경영학연구, v.15, no.1, pp 9 - 30
Pages
22
Journal Title
문화예술경영학연구
Volume
15
Number
1
Start Page
9
End Page
30
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/58026
DOI
10.15333/ACM.2022.04.30.9
ISSN
2234-2532
Abstract
본 연구의 목적은 신호이론을 기반으로 중국 무빙툰의 흥행요인을 밝히는 것이다. 신호이론과 선행연구에 따라 본 연구는 액션 장르 여부, 전작 보유 여부, 메이저 제작사 여부, 원작 웹툰의 인지도, 그리고 성우의 스타파워가 무빙툰의 누적 조회수에 영향을 미칠 것이라는 가설들을 도출하였다. 이를 검증하기 위해 중국의 대표적인 4개 무빙툰 유통 플랫폼(boodo, bilibili, 텐센트 만화, 마오얼 FM)에서 서비스되고 있는 총 225개 무빙툰(2021년 8월 29일 기준)을 실증연구 분석 대상으로 선정하였다. 검증 결과, 액션 장르, 메이저 제작사, 원작 웹툰 인지도, 성우 스타파워가 무빙툰의 흥행에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 중국 무빙툰의 흥행 성공요인에 관한 최초의 실증연구라는 점에서 의미가 있다. 본 연구의 결과는 중국 무빙툰 산업뿐만 아니라 중국시장에 진출하고자 하는 한국의 콘텐츠 기업에도 시사점을 제공할 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to identify the success factors of Moving Toon in China based on signaling theory. In this study, based on signaling theory and preceding research, the action genre, existence of previous series, power of a producing company, original webtoon awareness, and voice actors’ star power of a moving toon were hypothesized to affect the cumulative number of views of a moving toon. For empirical investigation, 225 moving toons which were listed in 4 Chinese moving toon platforms(Boodo, Bilibili, Tencent cartoon app, Maore FM) were used as the sample. A hierarchical regression analysis was conducted to test hypotheses. Results suggest that the success of moving toon is affected by the action genre, the power of producing company, original webtoon awareness, voice actors’ star power of a moving toon. It is meaningful that this study is the first empirical study on the success factors of moving toon in China. It is expected to provide implications not only for Chinese moving toon industry, but also for Korean content companies which make their way into China.
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Lim, Seong Joon
경영경제대학 (경영학부(서울))
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