TV홈쇼핑의 모바일 어플리케이션 이용동기가 만족도와 재구매의도에 미치는 영향 연구A Study on the Influence of Usage Motivation, Satisfaction and Repeat-Using Intention in TV Home Shopping Mobile Application
- Authors
- 장석준
- Issue Date
- May-2022
- Publisher
- 한국커뮤니케이션학회
- Keywords
- TV홈쇼핑; 모바일 어플리케이션; 이용동기; 만족도; 재구매 의도; TV Home Shopping; Mobile Application; Usage Motivation; Satisfaction; Repeat-Using Intention
- Citation
- 커뮤니케이션학 연구, v.30, no.2, pp 109 - 139
- Pages
- 31
- Journal Title
- 커뮤니케이션학 연구
- Volume
- 30
- Number
- 2
- Start Page
- 109
- End Page
- 139
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/58216
- DOI
- 10.23875/kca.30.2.4
- ISSN
- 1598-4494
- Abstract
- 본 연구는 수용자들의 TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션 이용동기가 만족도와 재구매의도에 미치는 영향에 대하여 분석하였으며 이는 향후 성장세를 이어갈 것으로 예상되는 TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션과 관련된 경제적 차원과 이론적 차원에서 의미가 있을 것으로 판단된다. 연구결과, 첫째, TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션을 사용하는 수용자가 지각하는 편리성은 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 둘째, TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션 수용자가 인식하는 정보성은 만족도에 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 분석되었다. 셋째, TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션 사용과 관련한 오락성은 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 넷째, TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션 수용자가 지각하는 경제성은 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션에 대한 만족도가 재구매의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이러한 본 연구에서의 검증 과정을 통하여 TV홈쇼핑 모바일 어플리케이션 영향과 관련한 이론적 배경과 수용자 이해의 폭을 넓힐 수 있는 학문적 의의를 지니는 것이다. 또한 TV홈쇼핑의 경제적 이익을 위한 모바일 전략 수립 시 세부적인 영향과 인과 관계를 통한 실무적 대응 방안 마련에 시사점을 제공할 수 있는 것이다. 더 나아가 TV홈쇼핑 업체가 모바일 어플리케이션을 구성함에 있어서 가이드라인을 제시할 수 있을 것으로 보여지며 이를 통한 쇼핑의 편리성과 효율성 확보에 기여할 수 있을 것이다.
This study explored the Influence of Usage Motivation, Satisfaction and Repeat-Using Intention in TV Home Shopping Mobile Application. The result of study have shown first, that the convenience of consumers using TV home shopping mobile applications has a significant impact on satisfaction. Second, it was analyzed that the information perceived by TV home shopping mobile application consumers did not significantly affect satisfaction. Third, entertainment related to the use of TV home shopping mobile applications was found to have a significant impact on satisfaction. Fourth, the cost-effectiveness of perceived by TV home shopping mobile application users has a significant impact on satisfaction. Fifth, it was analyzed that satisfaction with TV home shopping mobile applications had a significant impact on the repeat-using intention. Through this verification process, it has a theoretical background related to the influence of TV home shopping mobile applications and an academic significance to broaden the audience’s understanding. It can also provide implications for working-level countermeasures through detailed effects and causal relationships in establishing mobile strategies for the economic benefits of TV home shopping.
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