Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동의 수 직선 추정의 정확도와 수학 성취도 간의 관계에 대한 숫자 비교 능력의 매개 효과Number Comparison Efficiency Mediates the Relationship between the Precision of Numberline Estimation and Math Achievement in Children

Authors
김나래조수현
Issue Date
Apr-2017
Publisher
한국인지및생물심리학회
Keywords
mental number representation; numberline estimation; number comparison; numerosity comparison; math achievement; mediation analysis; 내적 수 표상; 수 직선 추정; 숫자 비교; 수량 비교; 수학성취도; 매개 분석
Citation
한국심리학회지: 인지 및 생물, v.29, no.2, pp 165 - 172
Pages
8
Journal Title
한국심리학회지: 인지 및 생물
Volume
29
Number
2
Start Page
165
End Page
172
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5835
DOI
10.22172/cogbio.2017.29.2.004
ISSN
1226-9654
Abstract
숫자를 이용한 수학적 문제 해결 능력이 어떠한 요인에 의해 영향을 받고 어떠한 기전에 의해 발달하는 것인가에 대한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 본 연구에서는 매개 분석을 통해 아동의 수학 성취도에 기여하는 것으로 보고된 여러 기초 수 인지 능력들이 어떠한 기전을 통해 수학성취도에 기여하는지를 밝히고자 하였다. 본 연구에서 측정한 기초 수 인지 능력에는 수 추정 능력, 숫자 처리 능력, 수량 비교 능력이 포함되었다. 매개 분석 결과, 수 추정 과제를 통해 측정한 수 표상의 정확도가 높을수록 숫자의 의미 정보를 효율적으로 처리할 수 있게 되어, 수학 성취도가 높아짐을 확인하였다. 이러한 결과는, 수학 학습 장애 아동에게 먼저 내적 수 표상의 정확도를 높이는 훈련을 실시한 후, 숫자의 의미를 빠르고 정확하게 처리하는 연습을 시키는 단계적 개입이 수학성취도 향상에 도움이 될 가능성을 시사한다.
Many studies are being conducted to understand factors that influence mathematical problem solving ability and the mechanism through which it develops. The present study conducted mediation analysis to examine which basic numerical cognitive abilities contribute to math achievement and whether there is a mediating factor in this relationship. The present study measured the precision of number estimation, number processing ability, numerosity comparison ability as basic numerical cognitive abilities. As a result of the mediation analysis, we found that number comparison efficiency mediates the relationship between the precision of the internal number representation (measured with number estimation) and math achievement. This finding suggests the possibility that a stepwise intervention of first improving the precision of the internal number representation and then training to efficiently process symbolic numbers will contribute to the enhancement of math achievement in children with mathematical disabilities.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Soo Hyun photo

Cho, Soo Hyun
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE