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메타버스의 혁신 및 실재감 요인이 플랫폼 신뢰를 통해 지속적 이용 의도에 미치는 영향: 디지털 기술 역량의 조절 효과 분석The Effect of Innovation and Presence Factors of Metaverse on the Intention to Continuous Use Through Platform Trust : Analysis of the Moderating Effect of Digital Technological Competence

Authors
황인호김진수이일한
Issue Date
Jun-2022
Publisher
대한경영학회
Keywords
메타버스; 플랫폼 신뢰; 혁신확산; 실재감; 디지털 기술 역량; Metaverse; Platform Trust; Innovation Diffusion; Presence; Digital Technological Competence
Citation
대한경영학회지, v.35, no.6, pp 1055 - 1079
Pages
25
Journal Title
대한경영학회지
Volume
35
Number
6
Start Page
1055
End Page
1079
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/58491
ISSN
1226-2234
2465-8839
Abstract
코로나19가 사회 구성원의 교류 활동을 최소한으로 억제함에 따라, 사람들은 소셜 기능이 강화된 온라인플랫폼을 적극적으로 활용하고 있다. 최근에는 3D 중심의 현실성을 강조한 메타버스 플랫폼이 사용자의 선택을받고 있다. 메타버스는 현실과 유사한 가상의 환경에서 개인화된 3D 아바타를 활용하여 사용자 간에 정보등 교류 활동을 지원함으로써, 재미와 소통의 요소를 결합한 플랫폼으로 인식되고 있다. 가상현실 기술 관련선행연구는 중점적으로 사용자에게 강화된 실재감을 제공하기 위한 콘텐츠를 중점적으로 제시함으로써, 사용자의기술 수용 방안을 마련하고자 하였다. 반면, 메타버스는 사회적 역할을 결합한 커뮤니티 기능을 함께하는데, 사회적 플랫폼 관점에서 메타버스 연구는 부족한 상황이다. 따라서, 본 연구는 메타버스 플랫폼이 사용자신뢰 확보를 통해 성장할 방안을 제시하고자 한다. 세부적으로, 본 연구는 혁신확산이론과 실재감 이론, 그리고디지털 기술 역량 관점을 접목하여 플랫폼 신뢰를 높이고, 신뢰의 영향을 강화할 수 있는 조건을 제시한다. 본 연구는 메타버스를 경험한 성인을 대상으로 설문조사를 하였으며, 324개의 표본을 활용하여 가설 검증을하였다. 분석 결과, 메타버스의 혁신확산 요인(간편성, 혜택)과 실재감 요인(사회적 실재감, 원격 실재감)이플랫폼 신뢰를 통해 사용자의 지속적 이용 의도에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한, 사용자의 디지털기술 역량이 플랫폼 신뢰와 지속적 이용 의도 간의 관계를 강화하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 사회적기능을 강화한 메타버스가 사용자들의 선택을 받기 위해 요구되는 신뢰 향상 방안을 메타버스 플랫폼이 제공해야할 서비스 측면(혁신 및 실재감 요인), 그리고 사용자 측면(디지털 기술 역량)으로 다각화하여 제언한 측면에서학술적, 실무적 시사점을 가진다.
As COVID-19 minimizes social members’ exchange activities, people are actively using online platforms with enhanced social functions. Recently, the metaverse platform emphasizing reality based on 3D technology is being chosen by users. Metaverse is a technology that supports information exchange activities between users by using personalized 3D avatars in a virtual environment similar to the real world and is recognized as a platform that combines elements of enjoyment and communication for users. Previous research related to virtual reality focused on suggesting a way to adopt users’ technology by enhancing the user’s presence. On the other hand, the metaverse has a community function that combines social roles, but research is lacking from a social platform perspective. This study intends to suggest a way for the metaverse platform to grow by securing user trust. In detail, this study proposes conditions that can strengthen the impact of platform trust by combining the factors of innovation diffusion, presence, and digital technological competence. We conducted a survey on adults who experienced metaverse and tested the hypothesis using 324 samples. As a result of the analysis, innovation diffusion factors (simplicity, benefit) and presence factors (social presence, telepresence) had a positive effect on the intention to continuous use through platform trust. In addition, users’ digital technological competence moderated the relationship between platform trust and intention to continuous use. The research results provide academic and practical implications in terms of suggesting ways to improve the trust required for metaverse to be selected by users.
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Lee, Il Han
경영경제대학 (경영학부(서울))
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