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돕기 메시지의 전달에서 이성적 소구의 활용을 위한 제언 호혜적/공감적 소구의 대비를 중심으로

Authors
이승조
Issue Date
2017
Publisher
한국언론학회
Keywords
돕기 메시지; 호혜적/공감적 소구; 이성적 기능; 감성적 동기; Messages to advocate helping; Reciprocal/empathic appeal; Rational function; Emotional motivation
Citation
커뮤니케이션 이론, v.13, no.1, pp 5 - 43
Pages
39
Journal Title
커뮤니케이션 이론
Volume
13
Number
1
Start Page
5
End Page
43
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5900
ISSN
1738-7221
Abstract
이 논문은 전통적으로 감성적 호소의 중요성이 강조되어 온 돕기를 촉구하는 메시지의 구성에서 이성적 호소의 활용을 강화할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 감성적 소구에 지나치게 편향된 메시지 설계는 수용자를 둔감하게 만들고, 도움을 받는 대상에 대한 부정적 사고를 조장할 수 있기 때문이다. 돕기 영역에서 수행된 감성적/이성적 요인과 연관된 이론적 논의를 살펴보고, 이를 통해 돕기 행위의 촉구에 적합하다고 판단되는 호혜적/공감적 소구를 제안하였다. 호혜적 소구는 돕기 행위가 이웃, 사회, 넓게는 인류까지 자신을 포함하는 공동체를 위한것이며, 이것은 결국 자신의 생존에 도움이 된다고 호소하는 방식이다. 공감적소구는 타인 중심적인 공감적 반응, 즉 불쌍한 마음과 연민을 불러일으켜 돕기행위의 촉구에서 감성적 호소를 최적화한 방식이다. 호혜적/공감적 소구의 활용을 제시하는 것은 어떤 유형의 일반적인 우위를 확인하고자 하는 것이 아니라주어진 상황에 적절한 호소 방식을 찾기 위한 것이다. 돕기 메시지의 전달에 관한 연구에서 호혜적/공감적 소구의 이용은 이론적 심화와 실용적 효과를 창출할 것으로 기대된다.
This paper attempts to present a way that can strengthen the use of rational appeal in constructing messages to advocate helping behaviors that traditionally have emphasized importance of emotional appeal. It is because the tendency to focus on emotional appeal can make the audience desensitized and encourage the biased thoughts towards the beneficiaries. By examining the theoretical arguments related to the rational/emotional factor addressed in the realm of helping, this work suggests reciprocal/empathic appeal thought to be suitable for seeking aid. A reciprocal appeal presents the recipients that helping behaviors are for neighbors, society, and further human beings, which ultimately helps for their own survival. An empathic appeal represents an optimized emotional appeal in seeking aid by arousing otherᐨoriented empathic reactions such as compassion and sympathy. Utilization of reciprocal/ empathic appeal is to find appropriate persuasive methods for given situations rather than trying to confirm which type has advantage in general. The research of reciprocal/empathetic appeal is expected to produce more deepened theoretical understandings and practical benefits in delivering messages for helping.
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Lee, Seung Jo
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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