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미국 50개 주의 자동차 수입에 대한 실증연구 -한국, 일본, 독일 생산 차량을 중심으로-An Empirical Study on Automobile Imports in 50 U.S. States - Focusing on Korean, Japanese, and German Automobiles -

Authors
송정석
Issue Date
Oct-2022
Publisher
한국물류학회
Keywords
U.S. Automobile Import; Fuel; Safety; Country Preference; 미국 자동차 수입; 연료; 안전성; 국가 선호도
Citation
물류학회지, v.32, no.5, pp 45 - 64
Pages
20
Journal Title
물류학회지
Volume
32
Number
5
Start Page
45
End Page
64
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/59255
ISSN
1598-0111
Abstract
본 연구는 미국 자동차 시장에서의 주요 경쟁상대인 일본산 자동차, 독일산 자동차와 한국산 자동차를 주요 판매요인에 비춰비교하고 그로부터 향후 미국 내 한국산 자동차 판매 확대를 위한 시사점을 도출하는 것을 연구 목적으로 한다. 기존의 선행연구가 수출 경쟁국가 제품과의 비교를 수출 대상 국가들을 대상으로 살펴본 반면, 본 연구는 미국 50개 주를 단위로 한국산 자동차와일본산 자동차, 독일산 자동차를 판매요인별로 비교 및 분석한다는 점에서 선행연구와 차별화된 연구의 의의를 갖는다. 본 연구는패널자료를 이용한 고정효과 모형 추정을 연구방법으로 채택하며 먼저 한국산 자동차 수입규모, 일본산 자동차 수입규모, 독일산자동차 수입규모를 대상으로 추정하고 나아가 일본산 자동차 수입규모 대비 한국산 자동차 수입규모와 독일산 자동차 수입규모대비 한국산 자동차 수입규모를 대상으로 추정한다. 본 연구의 연구결과에 따르면 한국산 자동차 수입 규모와 일본산 자동차 수입규모는 연료 사용량 대비 고속도로 주행 거리와 연료 가격 등 효율적 연료 사용이나 연료 가격에 영향을 받는다. 반면, 독일산 자동차의 경우 연료 가격에 영향을 받지 않으며 연료 사용량 대비 고속도로 주행 거리가 적을수록 수입 규모가 증가한다. 한편, 고속도로 교통사고 사망자 비율이 높은 주일수록 일본산 자동차의 수입이 감소하며, 단독운전자 출퇴근 비율과 독일산 자동차의 판매 규모는 역관계를 가진다. 또한, 한국과 일본으로부터의 자동차 수입은 해당 국가 제품에 대한 전반적인 선호도에 영향을 받는다. 한편, 주요 판매요인을 통제한 결과 캘리포니아, 플로리다, 미시건, 버지니아, 로드아일랜드의 경우 한국산 자동차, 일본산 자동차, 독일산 자동차가 고르게 선호되며, 미시시피, 사우스캐롤라이나, 오리건, 테네시의 경우 한국산 자동차와 일본산 자동차가독일산 자동차보다 선호되며, 뉴저지, 조지아, 텍사스의 경우 한국산 자동차와 독일산 자동차가 일본산 자동차보다 선호되는 것으로 나타났다. 한편, 루지에나, 워싱턴, 펜실베이니아의 경우 한국산 자동차에 대한 선호도가 여타 국가에 비해 차별적으로 높은 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과는 향후 미국에서 판매되는 한국산 자동차의 판매 전략 수립에 참고가 될 것으로 기대된다. 본연구는 한국산 자동차, 일본산 자동차, 독일산 자동차 수입의 주체를 미국 50개 주로 제한하고 있으며 자동차를 브랜드가 아닌 생산 국가별로 분류하는데 그치고 있는데 이는 본 연구의 한계점 중 하나이며, 보다 세부적인 자료 접근이 가능할 경우 향후 다양한연구가 가능할 것이다.
This study intends to compare Japanese automobiles, German automobiles, and Korean automobiles, which are major competitors in the US automobile market, in light of major sales factors, and to draw implications for expanding sales of Korean automobiles in the US. This study compares and analyzes Korean cars, Japanese cars, and German cars by sales factors in the 50 US states instead of country level determinants considered in previous studies. In this respect, it makes differentiated contributions. This study adopts the fixed-effect model estimation using panel data as a research method. First, it performs the estimation using the size of Korean automobile imports, Japanese automobile imports, and German automobile imports as dependent variables. Furthermore, this study estimates the fixed-effect model for Korean automobile imports relative to Japanese automobile imports and Korean automobile imports relative to German automobile imports. According to the research results of this study, the size of imports of Korean automobiles and Japanese automobiles is affected by efficient fuel use or fuel price such as highway fuel efficiency and fuel price. On the other hand, German car imports are not affected by fuel prices and are inversely related with the highway fuel economy. Another finding of this study is that the higher the ratio of fatalities in highway traffic accidents, the lower the Japanese automobile imports. In addition, this study finds that the ratio of single-driver commuting to work has inverse relationship with the German automobile imports. Lastly, it is found that automobile imports from Korea and Japan are found to be affected by overall preferences for products in those countries. Meanwhile, as a result of controlling for major sales factors, Korean cars, Japanese cars, and German cars are equally preferred in California, Florida, Michigan, Virginia, and Rhode Island. In Mississippi, South Carolina, Oregon and Tennessee, Korean and Japanese cars are preferred over German cars while Korean cars and German cars are preferred over Japanese cars in New Jersey, Georgia, and Texas. On the other hand, in Louisiana, Washington, and Pennsylvania, Korean-made cars was found to be remarkably preferred over German and Japanese cars. The results of this study provides a guideline for sales strategy for Korean cars in the US market. This study limits the subjects of imports of Korean cars, Japanese cars, and German cars to 50 states in the United States, and only categorizes cars by production country rather than automobile brands. If these data can be accessed, various studies will be possible in the future.
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Researcher Song, Jeong Seok photo

Song, Jeong Seok
경영경제대학 (경제학부(서울))
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