Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학생선수 핵심역량 진단 검사지 개발A Study on the Development of Student Athletes’ Core Competencies Assessment Tool

Authors
차은주손환
Issue Date
2017
Publisher
한국체육학회
Keywords
학생선수; 핵심역량; 평가도구; 학습역량; student athletes; competencies; assessment tool; study competence
Citation
한국체육학회지, v.56, no.2, pp 271 - 288
Pages
18
Journal Title
한국체육학회지
Volume
56
Number
2
Start Page
271
End Page
288
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/5966
ISSN
1738-964X
2508-7029
Abstract
이 연구의 목적은 학생선수 핵심역량 진단 검사지 개발을 위한 것이다. 이를 위해 학생선수 핵심역량 관련 선행연구를 토대로 요인 구조를 설정하고 초기문항을 개발하였다. 개발된 초기문항은 전문가 및 중등학교 학생선수 14명을 대상으로 내용타당도 검증을 실시하여 예비문항을 선정하였다. 최종문항 개발을 위해 서울지역 중·고등학교 학생선수 626명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그 중에서 322명을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시하여 60문항을 선정하였으며, 그 외 304명을 대상으로 확인적 요인분석을 실시하여 타당성을 확보하였다. 최종 개발된 검사지는 6개 핵심역량, 17개 역량요인, 60개문항으로 구성되었다. 구체적으로 정체성인식역량은 2요인(자기인식, 자기의지) 6문항, 자기관리역량은 4요인(목표설정, 시간관리, 체력관리, 스트레스관리) 13문항, 진로계발역량은 2요인(진로탐색, 진로의사결정) 9문항, 소통공감역량은 4요인(지도자, 가족, 친구, 사회) 16문항, 리더십역량은 2요인(조직특성인지, 팀워크) 7문항, 창의융합역량은 3요인(도구적상상력, 글로벌문화이해, IT매체활용) 9문항으로 나타났다. 이와 같은 절차를 통해 개발된 학생선수 핵심역량 진단 검사지는 중·고등학교 학생선수의 운동과 학업성취를 판단하는 준거로서 핵심역량 진단 및 강화를 지원하는 도구로 활용될 수 있을 것이다.
This paper aims to develop the student athletes’core competencies assessment tool. To achieve this, based on precedent studies, this study identified the factor structure of student athletes’ core competencies and developed 102 initial questions through expert group meeting. It also conducted a content validity verification of the questions mentioned above in 14 experts and middle and high school student athletes and selected 85 preliminary questions. To draw the final questions, it conducted a survey of 626 student athletes at middle and high schools in Seoul. Among which, it conducted an exploratory factor analysis of 322 subjects who were assigned to wireless case selection and selected 60 questions. It also conducted a confirmatory factor analysis of the remaining 304 subjects and secured validity. It appeared that there were three personal domains and eight subfactors and that there were three social domains and nine subfactors. The Student Athletes’Core Competencies Assessment Tool developed through this procedure has secured its validity and is expected to be used as a tool to determine the achievement of middle and high school student athletes and support to improve their ability.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Son, Hwan photo

Son, Hwan
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE