평생교육기관 종사자가 인식한 상사의 영성 리더십, 조직시민행동, 소명의식의 관계 분석Mediating Effect of Calling in the Relationship between Spiritual Leadership of Leader and Organizational Citizenship Behavior Recognized by Staff of Lifelong Learning Institutions
- Authors
- 정혜원; 이희수
- Issue Date
- Feb-2017
- Publisher
- 원격교육연구소
- Keywords
- spiritual leadership; calling; organizational citizenship behavior; 영성 리더십; 소명의식; 조직시민행동
- Citation
- 평생학습사회, v.13, no.1, pp 131 - 156
- Pages
- 26
- Journal Title
- 평생학습사회
- Volume
- 13
- Number
- 1
- Start Page
- 131
- End Page
- 156
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/6010
- DOI
- 10.26857/JLLS.2017.02.13.1.131
- ISSN
- 1738-0057
2671-8332
- Abstract
- 이 연구의 목적은 평생교육기관 종사자가 인식하는 상사의 영성 리더십, 종사자의 소명의식, 조직시민행동과의 관계를 실증하고, 평생교육기관의 인적 관리와 기관의 경쟁력 제고에 대한 실질적인 시사점을 도출하는 데 있다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 소재의 평생교육기관에 근무하고 있는 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하여 총 227부의 데이터를 분석하였다. 분석 결과 첫째, 종사자가 인식한 상사의 영성 리더십은 소명의식과 조직시민행동에 정적인 관계를 가지는 것으로 나타났다. 둘째, 상사의 영성 리더십과 조직시민행동 사이에서 소명의식은 매개효과를 갖는 것으로 확인되었다. 이상의 연구 결과를 기반으로 평생교육기관 종사자의 조직시민행동에 영향을 주는 상사의 영성 리더십과 소명의식을 향상할 필요성과 기관의 경쟁력 제고와 긍정적인 조직 분위기를 형성하게 하는 종사자의 의식과 조직시민행동 증진을 위해 조직 차원에서 고려할 수 있는 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study is to examine influence of spiritual leadership on organizational citizenship behavior among the staff of the lifelong education institutions. This study also examines possible mediating effects of calling on the relationship between spiritual leadership and organizational citizenship behavior. To prove the above mentioned research questions, approximately 300 questionnaires were distributed to the employees of the lifelong education institutions located in Seoul, Gyeonggi and Incheon. The questionnaires of 227 respondents were finally analyzed. The results are follows. First, spiritual leadership had a direct effect on calling and organizational citizenship behavior. Second, calling played as a mediator in the relationship between spiritual leadership and organizational citizenship behavior. The results of the study imply that leader’s spiritual leadership would be significant for promoting organization citizenship behavior accompanied by calling. In addition, practical implications that can be considered at the organizational level to promote the attitudes and behaviors of the employees for the purpose of forming a positive organizational atmosphere of lifelong educational institutions are presented.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/6010)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.