Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

부모의 학습관여, 학업스트레스 및 아동의 학업적 자아개념간의 관계

Authors
이주리김기홍
Issue Date
2017
Publisher
사단법인 인문사회과학기술융합학회
Keywords
부모의 학습관여; 학업 스트레스; 학업적 자아개념; 매개효과; 자아개념; parent’s learning involvement; academic stress; academic self-concept; mediation effect; self-concept
Citation
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, v.7, no.1, pp 717 - 730
Pages
14
Journal Title
예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지
Volume
7
Number
1
Start Page
717
End Page
730
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/6071
DOI
10.14257/AJMAHS.2017.01.07
ISSN
2383-5281
Abstract
본 연구는 초등학생에게 가장 많은 영향력을 가지는 외적 요인인 부모의 학습관여 행동이 학업 자아개념과 학업 스트레스에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 학습자의 내적 요인으로 학업 자아개념을 중심으로 부모의 학습관여 형태와 본인의 학업 스트레스에 있어 매개역할을 하는지 살펴보았다. 본 연구는 초등학교 5, 6학년 244명을 대상으로 부모의 학습관여행동, 학업 자아개념, 학업 스트레스에 대하여 자기보고식 설문방식으로 조사한 후, 분석을 실시하였다. 연구문제의 분석을 위해 상관분석, 단계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과, 첫째, 부모의 학습관여 행동 중 학습 선택권부여, 민주규칙제공, 학업진보격려, 학업정보제공은 학업 자아개념에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 학습관여 행동 중 민주규칙제공, 적정성과 추구, 학업진보격려, 학업정보제공과 학업 자아개념은 학업스트레스에 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 학습관여행동과 학업 스트레스 사이에서 학업 자아개념은 매개효과가 있는 것으로 나타났다.
This study examined the effect parent’s learning involvement behavior perceived by an elementary school student has on their academic self-concept and academic stress, and examined whether the learner’s academic self-concept plays a mediatory role with regard to parent’s form of learning involvement and one’s academic stress. This study conducted an investigation using self-administered questionnaire regarding parent’s learning involvement behavior, academic self-concept, and academic stress on 244 5th and 6th grade elementary students residing in Seoul. To analyze the subject of inquiry, correlation analysis and stepwise multiple regression analysis was conducted. As a result of this study, it was discovered that first of all, learning selection, supply of democratic rule, encouragement of learning advance, supply of learning information of parent’s learning involvement behavior had a positive effect on academic self-concept. Secondly, supply of democratic rule, propriety & profit, encouragement of learning advance, supply of learning information of parent’s learning involvement behavior and academic self-concept had a negative effect on academic stress. Thirdly, academic self-concept had a mediation effect between parent’s learning involvement behavior and academic stress.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Ju Lie photo

Lee, Ju Lie
사회과학대학 (사회과학대학)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE