Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

만 5세 유아의 또래관계 지원에 대한 교사의 경험

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author권슬기-
dc.contributor.author이승하-
dc.date.accessioned2023-02-22T07:42:05Z-
dc.date.available2023-02-22T07:42:05Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn1226-9565-
dc.identifier.issn2733-9637-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/60864-
dc.description.abstract본 연구는 만 5세 유아의 또래관계를 지원하는 교사의 경험을 통해 또래관계 지원에 대한교사교육의 방향성을 제시하고자 한다. 이를 위해 만 5세 학급의 담임교사 8인을 선정하여 심층면담을 진행하였고 면담 내용에 대해 내용분석을 실시하였다. 연구결과 교사의 경험은 4가지의 상위 범주와 11가지의 하위 범주로 귀결되었다. 첫째, ‘관계의 역사 들여다보기’는 ‘갈등과편견의 역사’, ‘약자와 강자’로 구성되어 또래관계 지원 시 관계의 누적을 고려하는 교사의 경험을 설명하였다. 둘째, ‘그들만의 세상에 들어가기’는 ‘보이지 않는 세계’, ‘숨기는 아이들’, ‘탐정이 된 교사’와 같이 또래관계 지원을 위해 유아들만의 세상 속으로 들어가려는 교사의 경험을 대변하였다. 셋째, ‘실패한 교사라고 느끼는 자책감’은 ‘가르칠 수 없는 것’, ‘뒤늦게 알게 된진실’, ‘모호한 결정’, ‘기계적 개입’과 같이 또래관계를 지원하며 교사로서 한계를 느낀 경험을설명하였다. 넷째, ‘좁혀지지 않는 차이 발견’은 ‘시선의 범위’, ‘듣지 않는 부모’로 구성되어 학부모와의 차이를 경험하는 교사의 모습을 설명하였다. 이러한 연구결과는 또래관계 지원을 위해 선행되어야 하는 조건과 교사교육의 방향성에 대한 함의점을 준다.-
dc.description.abstractThis study aims to examine teachers’ experience in supporting peer relationship of infants aged 5, and to present the direction of teacher education for peer relationship support. To this end, eight homeroom teachers in charge of the children of age 5 were selected for in-depth interviews, and content analysis was conducted. First, 'looking into the history of relationships' consisted of 'history of conflict and prejudice' and 'the weak and the strong', explaining the teacher's experience of considering the accumulation of relationships when applying for peer relationships. Second, 'entering their own world' represented the appearance of a teacher trying to enter the world of infants to support peer relationships, such as 'invisible world', 'hiding children', and 'detective teacher'. Third, 'the guilt of feeling as a failed teacher' explained the experience of feeling limited as a teacher by supporting peer relationships such as 'what cannot be taught', 'the truth learned late', 'vague decisions', and 'mechanical intervention'. Fourth, 'finding uncompromising differences' consisted of 'range of gaze' and 'parent who does not listen' explained the teacher experiencing the differences with parents. These teacher experiences provide implications for the conditions that must be preceded to support peer relationships and the direction of teacher education.-
dc.format.extent26-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국유아교육학회-
dc.title만 5세 유아의 또래관계 지원에 대한 교사의 경험-
dc.title.alternativeTeachers’ experiences in peer relationship support for 5-year-old children-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.18023/kjece.2022.42.4.018-
dc.identifier.bibliographicCitation유아교육연구, v.42, no.4, pp 437 - 462-
dc.identifier.kciidART002863785-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage462-
dc.citation.number4-
dc.citation.startPage437-
dc.citation.title유아교육연구-
dc.citation.volume42-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthorearly childhood teacher-
dc.subject.keywordAuthorpeer relationships-
dc.subject.keywordAuthoryoung children-
dc.subject.keywordAuthorexperience-
dc.subject.keywordAuthorguiding-
dc.subject.keywordAuthor유아교사-
dc.subject.keywordAuthor또래관계-
dc.subject.keywordAuthor유아-
dc.subject.keywordAuthor경험-
dc.subject.keywordAuthor지원-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Seung-ha photo

Lee, Seung-ha
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE