Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유치원 만 3세 학급에서 이루어지는 과학교육 현황 및 어려움에 대한 교사 인식

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author남기원-
dc.date.accessioned2023-02-23T02:44:21Z-
dc.date.available2023-02-23T02:44:21Z-
dc.date.issued2013-04-
dc.identifier.issn1229-5809-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/60911-
dc.description.abstract본 연구는 유치원 만 3세 학급에서 이루어지는 과학교육 현황 및 어려움에 대한 교사인식을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 서울과 경기도에 거주하는 만 3세반 교사 10명을 대상으로 개별 심층면담을 실시하여 자료를 수집하였다. 연구결과 유치원 만 3세반 교사들은 ‘과학 즐기기’와 ‘관찰을 중심으로 하는 과정기술 키우기’를 과학교육의 목적 및 목표로 인식하였으며, 과학교육 내용으로는 ‘생활 속 상황이나 물체를 활용한 과학 활동’과 ‘동식물을 주제로 한 과학 활동’을 주로 다루고 있었다. 또한 과학 교수-학습방법은 ‘교사주도의 과학교육’, ‘오감각 체험 중심의 과학교육’, ‘과학영역에 의존하는 과학교육’, ‘관찰중심의 과학교육’으로 나타났다. 만 3세를 위한 과학교육 평가는 평가실시여부에 따라 2그룹이 나뉘었으며, 실시한다는 그룹은 관찰법, 시간표집법, 포트폴리오의 방법으로 이루어지고 있었다. 그러나 두 그룹의 교사 모두가 기존 실행하고 있는 과학교육 평가방법이 만 3세 유아에게 약간의 부적절함을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 만 3세 학급 교사가 인식하는 과학교육의 어려움은 첫째, 교사 자신의 효능감 부족, 둘째, 만 3세를 대상으로 한 과학교육의 가능성에 대한 확신부족 셋째, 만 3세 유아에게 적합한 교수전략부족 넷째, 만 3세 유아과학교육을 위한 참고자료 부족으로 나타났다. 이러한 연구 결과들은 만 3세반 교사들이 유아들에게 과학의 탐구과정이 중요하다는 것을 인식하고 있음에도 불구하고, 실제 과학수업에서는 계획과 실행 모두에서 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 추후 연구에서는 이를 바탕으로 만 3세 유아의 발달 특성에 근거한 과학교육 활동 개발과 만 3세 학급에서 의미 있게 이루어지는 과학교육의 실례를 바탕으로 한 만 3세반 교사들을 위한 과학교육연수가 필요함을 제시하였다.-
dc.description.abstractThis study investigated the current situations of science education for 3 year olds and teachers’ perception of difficulties of science education. Ten teachers in charge of 3-year-old kindergarteners, living in Seoul and Gyung-gi province were interviewed. Results showed that the teachers perceived ‘enjoying science’ and ‘improving process-technique focusing on observation’ as aims for science education, and managed science activities using daily life situations, objects, and animals and plants for educational contents. ‘Teacher-led science education’, ‘science education focusing on experience with the five senses’, ‘high reliance on science area’ and ‘science education focusing on observation’ were applied to science teaching-learning method. Some teachers evaluated science education and some did not; teachers evaluating science education used observation, time sampling, and portfolio. However, the teachers evaluating science education reported inadequacy for evaluation method for 3 year olds. Teachers reported three difficulties of science education for 3 year olds. First, uncertainty of possibility of conducting science education for 3 year olds; second, uncertainty of planning for appropriate science education for 3 year olds, third, lack of references for science education for 3 year olds. Therefore, teachers had difficulties teaching science for 3- year-old children in terms of its planning and management, although teachers of 3-year-old class perceived importance of scientific exploration for 3 year olds. Further studies were needed to develop educational contents for 3-year-olds’ science education and examine necessity of training of science education for teachers based on a successful case of science education for 3-year-old class.-
dc.format.extent30-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국영유아교원교육학회-
dc.title유치원 만 3세 학급에서 이루어지는 과학교육 현황 및 어려움에 대한 교사 인식-
dc.title.alternativeEarly Childhood Teachers’ Perceptions on Current Situations and Difficulties of Science Education for 3-year-old Children in Kindergarten-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation유아교육학논집, v.17, no.2, pp 349 - 378-
dc.identifier.kciidART001767624-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage378-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage349-
dc.citation.title유아교육학논집-
dc.citation.volume17-
dc.identifier.urlhttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07445634-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor만 3세 학급-
dc.subject.keywordAuthor과학교육 현황과 어려움-
dc.subject.keywordAuthor과학교육에 대한 교사인식-
dc.subject.keywordAuthor3-year-olds class-
dc.subject.keywordAuthorcurrent situations and difficulties in science education-
dc.subject.keywordAuthorearly childhood teachers’ perceptions on science education-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Nam, Ki Won photo

Nam, Ki Won
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE