Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초임 유아 교사의 중도 퇴사 동기 및 지원 방안Reasons for mid-term resignations among beginning early childhood teachers and proposed support plans

Authors
조형숙박연실
Issue Date
Aug-2023
Publisher
한국열린유아교육학회
Keywords
초임 유아 교사; 중도 퇴사; 중도 퇴사 동기; 지원 방안; beginning early childhood teacher; mid-term resignation; reason for a mid-term resignation; support plan
Citation
열린유아교육연구, v.28, no.4, pp 205 - 228
Pages
24
Journal Title
열린유아교육연구
Volume
28
Number
4
Start Page
205
End Page
228
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/68198
DOI
10.20437/KOAECE28-4-09
ISSN
1226-8119
Abstract
본 연구는 초임 유아 교사의 중도 퇴사에 대한 질적 연구로서 초임 유아 교사의 중도 퇴사 동기 및 지원 방안을 알아보고자 한다. 이를 위해 중도 퇴사를 경험한 초임유아 교사 5명을 대상으로 반구조화된 질문지를 사용하여 일대일 심층 면담을 실시하였다. 자료 분석은 김영천(2016)의 분석 절차에 따라 2차 범주를 도출하고 2차범주화된 목록을 토대로 유아교육과 교수 1인과의 검토 및 협의를 통해서 최종 범주를 생성하였다. 연구 결과는 초임 유아 교사의 중도 퇴사 동기 4가지와 중도 퇴사한초임 유아 교사의 지원 방안 4가지로 최종 범주화되었다. 초임 유아 교사의 중도 퇴사 동기 4가지는 직장 내 인간관계에서 온 퇴사 동기, 근무 환경에서 온 퇴사 동기, 정확하지 않은 업무 전달로 인한 잦은 야근과 의욕 저하와 좌절, 유아 지도의 한계에서 온 중도 퇴사 동기이다. 중도 퇴사한 초임 유아 교사의 교직을 지속하기 위한 지원 방안 4가지는 인간관계의 갈등 해결, 개선된 근무 환경, 체계적인 매뉴얼과 지도, 도움이 필요한 유아에 대한 지원이다. 본 연구 결과를 통해 초임 유아 교사의 중도퇴사의 이유와 그들의 요구를 알 수 있었으며, 이를 토대로 본 연구는 초임 유아 교사들이 유아 교육 현장에 안정적인 정착을 할 수 있도록 돕는 지원 방안에 대한 기초자료를 제공하는 데 의의가 있다.
This qualitative study aimed to determine the reasons for mid-term resignations among beginning early childhood teachers and what measures to implement to support them. One-on-one in-depth interviews were conducted using a semi-structured questionnaire with five beginning early childhood teachers who had resigned mid-term. The data analysis procedure of Kim Yeong-cheon (2016) was used to derive the second category, while the final category was created in consultation with a professor of early childhood education based on the second categorized list. The analysis revealed four reasons for beginning early childhood teachers’ mid-term resignations and four corresponding proposed support plans. The four reasons for beginning early childhood teachers’ mid-term resignations were as follows: interpersonal relationships in the workplace, the working environment, disincentive and frustration because of inaccurate work instructions and frequent overtime, and limitations in teaching young children. The corresponding four proposed support plans for encouraging beginning early childhood teachers who had resigned mid-term to continue their teaching career were: resolution of conflicts in interpersonal relationships, improved working environment, systematic manuals and guidance, and support for children in need. The study revealed four reasons for beginning early childhood teachers’ mid-term resignations and what support should be provided. These findings provide meaningful basic data on how to help beginning early childhood teachers settle down in the early childhood education field.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Hyung Sook photo

Cho, Hyung Sook
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE