Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학부모 학교참여 활동체계에서의 확장학습 탐구Exploration of Expansive Learning in the Parental School Participation Activity System

Authors
엄보현이희수
Issue Date
Aug-2023
Publisher
인하대학교 교육연구소
Keywords
Parents; School participation; Cultural-historical activity theory; Activity system; Expansive learning; 학부모; 학교참여; 문화역사적 활동이론; 활동체계; 확장학습
Citation
교육문화연구, v.29, no.4, pp 163 - 186
Pages
24
Journal Title
교육문화연구
Volume
29
Number
4
Start Page
163
End Page
186
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/68221
DOI
10.24159/joec.2023.29.4.163
ISSN
1598-9283
Abstract
본 연구는 학부모의 학교참여 활동체계를 문화역사적 활동이론을 토대로 분석함으로써 참여과정에서 발생하는갈등의 요인, 모순, 해결과정, 확장학습의 양상을 살펴보고 학부모의 학교참여 활동체계가 확장학습과 어떻게 매핑되며학부모에게 나타나는 변화가 무엇인지를 탐구하고자 하였다. 이를 위해 대도시, 도농복합지역, 혁신도시 등을 중심으로학교참여 활동을 하는 학부모 중 6명을 대상으로 심층면담을 수행하여 자료를 수집했으며 질적 연구방법으로 연구를수행하였다. 분석 결과, 첫째, 학부모 학교참여는 다양한 요소를 바탕으로 활동체계를 구성함을 확인하였다. 둘째, 학부모 학교참여 과정에서 활동체계 구성요소들 간에 갈등과 화해가 반복적으로 나타나는 모순을 발견하였다. 셋째, 학부모들은 개인의 다양한 환경적 맥락에 따라 학교참여 활동을 시작하였지만 다른 구성원들과 함께 상호작용을통하여 갈등과 모순을 극복하고 새로운 확장학습의 형태로 전환되는 양상을 나타내었다. 학부모의 학교참여 활동체계는참여 단계에서 시작하여 활동 단계와 조정 및 확장 단계를 거쳐 성찰 단계에 이르게 되며 주변적 참여로부터 시작된학부모의 학교참여 활동이 역동적이고 지속적인 참여로 이어지는 변화를 보여주었다. 학부모는 확장학습을 통해교육활동의 주체로서 한층 더 발전함과 동시에 ‘학부모’라는 주체에서 ‘나’의 정체성을 재구성하며 지속적으로 성장하는평생학습자로서의 모습을 나타내기도 하였다. 이러한 결과는 학부모가 학교참여 활동을 통해 확장학습을 경험함으로써자율적이고 역동적인 실천의 장을 구성해나갈 수 있으며 나아가 학부모의 학교참여 활동체계가 지역사회와도 연계‧확장될 수 있음을 시사한다.
This study aims to explore the factors, contradictions, resolution processes, and expansive learning that emerge during the participation process by analyzing the parental school engagement activity system based on cultural-historical activity theory. Additionally, the study investigates how the school participation activity system is mapped onto expansive learning and what changes become apparent for parents. Thereby, in-depth interviews were conducted with six parents engaged in the school participation activities in diverse settings, including large cities, urban-rural complexes, and innovation cities. Data were collected and qualitative research was carried out. The analysis showed the following results. First, parental school engagement is structured based on various factors forming an activity system. Second, during parental engagement, conflicts and reconciliations have repetitively emerged, taking on the form of contradictions. Third, parents initially engaged in the school community based on their diverse environmental contexts. However, interactions with other members enabled them to overcome contradictions and transform into new forms of expansive learning. Mapping the school participation activity system onto the stage of expansive learning revealed a transformation where participation shifted from peripheral involvement to dynamic and continuous engagement. These results imply that parents redefine their identities and demonstrate their growth as lifelong learners through expansion learning. Furthermore, it indicates their capacity to build fields for learning and practice, extending beyond school to involve the local community.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE