그림책과 연계한 유아 로봇놀이 경험과 의미
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 안지수 | - |
dc.contributor.author | 남기원 | - |
dc.date.accessioned | 2023-11-03T04:40:50Z | - |
dc.date.available | 2023-11-03T04:40:50Z | - |
dc.date.issued | 2023-09 | - |
dc.identifier.issn | 2384-0358 | - |
dc.identifier.issn | 2384-0366 | - |
dc.identifier.uri | https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/68378 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 유아・놀이 중심의 2019 개정 누리과정을 기반으로 만 5세 유아들이 그림책을 감상하는 과정에서 상상한 놀이적 아이디어를 T로봇(Turtle Robot)으로 실현하는 놀이창안의 경험과 그 의미를 살펴보는데 목적이 있다. 수집된 놀이사례는 각 그림책을 중심으로 놀이흐름도로 정리하여 놀이양상을 분석하였으며. 놀이 의미 읽기과정을 통한 놀이 범주화로 그 의미를 발견하였다. 따라서 본 연구는 그림책 속의 다양한 놀이적 상상이 유아용 로봇으로부터 실현되는 놀이경험인 <그림책 연계 유아 로봇놀이>를 지원함으로써 유아주도의 창의적인 놀이창안의 경험을 심층적으로 살펴보는 데 의의가 있으며, 나아가 유아 주체의 놀이중심 SW교육 방향모색에 근거를 제공하는데 가치가 있다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to qualitatively examine the play experience and meaning of young children who enjoy the appreciation of picture books based on the 2019 revised Nuri curriculum centered on children and play, and furthermore, various play imaginations and ideas in picture books are realized by T robot. The collected various play cases were analyzed by arranging them into play flow diagrams centering on each picture book, and based on this, the meaning of play was discovered by categorizing play through reading the meaning of play. Therefore, this study is meaningful in that it supports <Picture Book-linked Young Children's Robot Play>, a play experience in which various playful imaginations in picture books are realized by young children's robots, and examines the experience of creatively creating play led by young children in depth, and furthermore, it is valuable in providing a basis for the direction of play-centered SW education centered on young children. | - |
dc.format.extent | 7 | - |
dc.language | 한국어 | - |
dc.language.iso | KOR | - |
dc.publisher | 국제문화기술진흥원 | - |
dc.title | 그림책과 연계한 유아 로봇놀이 경험과 의미 | - |
dc.title.alternative | The Experience and Meaning of Robot Play in Young Children linked to Picture Books | - |
dc.type | Article | - |
dc.identifier.doi | 10.17703/JCCT.2023.9.5.311 | - |
dc.identifier.bibliographicCitation | 문화기술의 융합, v.9, no.5, pp 311 - 317 | - |
dc.identifier.kciid | ART003002038 | - |
dc.description.isOpenAccess | N | - |
dc.citation.endPage | 317 | - |
dc.citation.number | 5 | - |
dc.citation.startPage | 311 | - |
dc.citation.title | 문화기술의 융합 | - |
dc.citation.volume | 9 | - |
dc.publisher.location | 대한민국 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 유아의 로봇놀이 경험 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 그림책 | - |
dc.subject.keywordAuthor | 그림책 연계 유아용 로봇놀이 | - |
dc.subject.keywordAuthor | Children's Robot Play | - |
dc.subject.keywordAuthor | Picture Book | - |
dc.subject.keywordAuthor | Robot play connected with picture book | - |
dc.description.journalRegisteredClass | kci | - |
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
84, Heukseok-ro, Dongjak-gu, Seoul, Republic of Korea (06974)02-820-6194
COPYRIGHT 2019 Chung-Ang University All Rights Reserved.
Certain data included herein are derived from the © Web of Science of Clarivate Analytics. All rights reserved.
You may not copy or re-distribute this material in whole or in part without the prior written consent of Clarivate Analytics.