Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

조부모양육자를 대하는 보육교사의 경험과 이해The Childcare Teachers’ Experience and Understanding with Grandparent Caregivers of Young Children

Authors
홍주은어성연
Issue Date
Sep-2023
Publisher
한국어린이문학교육학회
Keywords
조부모양육자; 보육교사; 손자녀 양육; Grandparent Caregivers of Young Children; Childcare Teacher; Raising Grandchildren
Citation
어린이문학교육연구, v.24, no.3, pp 219 - 244
Pages
26
Journal Title
어린이문학교육연구
Volume
24
Number
3
Start Page
219
End Page
244
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/68386
DOI
10.22154/JCLE.24.3.11
ISSN
1598-3277
Abstract
본 연구의 목적은 영유아기 손자녀를 돌보며 어린이집에 등· 하원 지원을 하는 조부모양육자를 대하는 보육교사들의 경험과 이해를 알아보는 데 있다. 손자녀 등·하원을 지원하는 조부모양육자를 대면하는 보육교사 7명을 대상으로 반구조화된 질문을 사용하여 개별면담과 전화, SNS 등을 통해 질적 자료를 수집하였고 근거이론의 분석 방법을 사용하였다. 연구결과는 조부모양육자를 대하는 보육교사의 경험과 이해로 나눌 수 있는데, 경험에서는 ‘마주하기’, ‘알아가기’, ‘동행하기’, ‘성장하기’ 4가지로 유목화할 수 있었으며, 그것은 동시성과 방향성을 가지고 유기적으로 이어지며 확장되는 것을 볼 수 있었다. 보육교사의 이해에서는 세대 간 이해의 폭이 넓어지고, ‘잘 늙어감’의 의미에 대해 이해하는 과정을 거치는 것을 볼 수 있었다. 본 연구는 보육교사가 조부모양육자를 이해하는 데 도움이 되는 자료로 활용되고, 현대사회에서 조부모를 포함한 주 양육자가 다양해지는 양육환경의 변화와 이에 대응하는 유아교육기관의 가정연계방안 마련에 도움이 되고자 한다. 이를 통해, 영유아의 건강한 성장 발달을 돕는 데 도움이 될 것으로 기대한다.
This study investigated the experiences and understanding of childcare teachers in dealing with grandparents who care for their grandchildren attending daycare centers. For the study, qualitative data were collected through individual interviews, phone calls, SNS, etc. using semi-structured questions targeting 7 childcare teachers who meet grandparents who support their grandchildren's check-in and-out of daycare centers. The grounded theory analysis method was adopted. As result, two major components emerged, the experiences and understanding of childcare teachers dealing with grandparent caregivers. The experiences could also be merged into four categories: 'facing,' 'getting to know,' 'accompanying,' and 'growing,' which are synchronicity and directionality. We could see it continuing and expanding organically. In the childcare teacher's understanding, it was seen that the range of understanding between generations broadened and that they went through the process of understanding the meaning of ‘well aging.' This study is intended to be used as a resource to help childcare teachers understand grandparent caregivers and to provide useful information to the early childhood education institutions’ responses and to child-rearing environmental changes in modern society where primary caregivers are becoming more diverse including grandparents, and their collaborative efforts with diverse families with young children. In turn, it is expected to help and support the healthy growth and development of infants and young children.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Auh, Seong Yeon photo

Auh, Seong Yeon
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE