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디지털 문화에서 개인의 미디어 리터러시가 삶의 만족도에 미치는 영향The Impact of Individual Media Literacy on Life Satisfaction in the Digital Contents Environment

Authors
엄혜미강소라
Issue Date
Sep-2023
Publisher
한국문화산업학회
Keywords
media literacy; smart device usage ability; critical comprehension capacity; life satisfaction; self-esteem; 미디어 리터러시; 스마트기기 활용능력; 비판적 이해능력; 삶의 만족도; 자아존중감
Citation
문화산업연구, v.23, no.3, pp 181 - 192
Pages
12
Journal Title
문화산업연구
Volume
23
Number
3
Start Page
181
End Page
192
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/70174
DOI
10.35174/JKCI.2023.09.23.3.181
ISSN
1598-0936
Abstract
현대의 디지털 환경은 인터넷과 스마트기기 사용의 보편화로 개인이 디지털 콘텐츠에 지속적으로 노출되고 있을 뿐만 아니라 최근에는 생성형 AI의 사용도 본격화되기 시작하면서 사용자가 대량의 정보 중 본인이 필요로 하는 정확한 정보를 인식하고, 접근하고, 진위를 분별하고, 분석할 수 있는 리터러시 능력이 요구되고 있다. 따라서 본 연구는 개인이 미디어 리터러시를 통해 정확한 정보를 취하여 원목적에 가까운 욕구를 실현함으로써 삶의 만족이 충족될 것으로 가정하고 정보통신 정책연구원에서 실시한 한국미디어 패널조사자료 (2021)를 이용하여 이를 검증하였다. 본 연구는 스마트기기 활용능력과 비판적 이해능력을 미디어 리터러시의 구성요소로 보았으며 분석결과, 비판적 이해능력은 스마트기기 활용능력과 삶의 만족도에 매개효과를 가지고 있으며 자아존중감이 미디어 리터러시 요인간 영향력을 강화하는 조절효과를 가지고 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 스마트기기 활용 능력과 비판적 이해능력, 자아존중감 간의 상호작용을 제시하였다는 측면에서 학문적 시사점을 제시하였으며, 미디어 환경의 평가와 개선이라는 측면에서 실무적 시사점을 제시하였다.
In the contemporary digital landscape, ubiquitous exposure to digital content propelled by the Internet and smart devices, along with the burgeoningintegration of generative AI, underscores the imperative for robust media literacy. Media literacy enables individuals not only to navigate through thedeluge of data but also to discern authenticity, access relevant information, and conduct meticulous analyses. This study posits that the adeptness inthese literacy skills translates into higher life satisfaction, as individuals become proficient in sieving accurate information through media literacy,aligning their pursuits with their original objectives. Empirical validation of this proposition is undertaken utilizing data from the Korean Media PanelSurvey (2021). The study dissects media literacy into constituents such as smart device usage ability and critical comprehension capacity, elucidatingtheir roles comprehensively. The analysis accentuates the pivotal role of critical comprehension capacity as a mediating factor in the relationshipbetween smart device usage ability and life satisfaction. Additionally, the research illuminates self-esteem’smoderating capacity, amplifying the influence of medialiteracy components. This research contributes to scholarly discourse by unraveling the intricate interplay between media literacy and self-esteem, therebyextending our comprehension of these dynamics. Furthermore, the study furnishes pragmatic insights by facilitating a nuanced evaluation of the existing mediamilieu and proffering pathways for its amelioration. As such, it underscores the holistic significance ofmedia literacy in enhancing the life satisfaction in the digital invironment.
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Um, Hyemi
경영경제대학 (지식경영학부)
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