Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

고성취·고지능 청소년의 창의적 학교 환경과 삶의 만족도 간의 관계에서 정의감과 학업스트레스의 매개효과Mediating Effects of Justice and Academic Stress in the Relationships Between Creative School Environment and Life Satisfaction of High Achieving/ High IQ Adolescents

Authors
정희선안도희
Issue Date
Dec-2023
Publisher
한국영재학회
Keywords
Creative school environment; Justice; Academic stress; Life satisfaction; High IQ/High achieving Adolescents; 창의적 학교 환경; 정의감; 학업 스트레스; 삶의 만족도; 고성취·고지능 청소년
Citation
영재교육연구, v.33, no.4, pp 429 - 450
Pages
22
Journal Title
영재교육연구
Volume
33
Number
4
Start Page
429
End Page
450
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/72717
DOI
10.9722/JGTE.2023.33.4.429
ISSN
1598-8333
2733-8568
Abstract
본 연구는 고성취·고지능 초등학생들을 대상으로 창의적 학교 환경과 정의감, 학업 스트레스 및 삶의 만족도 간의 구조적 관계를 살펴보고 창의적 학교 환경과 삶의 만족도 간의 관계에서 정의감과 학업 스트레스가 매개효과를 갖는지에 대해 탐색하고자 하였다. 이를 위해 한국아동패널(Panel Study on Korean Children: PSKC)의 13차년도 자료를 활용하여 학업 수행 능력 수준이 ‘상위 20% 이내’이면서 평균 IQ 120에 해당하는 고성취·고지능 초등학생 93명(상위 4.33%)을 본 연구대상으로 선정하였다. 본 연구결과, 창의적 학교 환경이 양호할수록 학업 스트레스가 완화되며, 정의감을 고취시키는 것으로 나타났다. 또한, 정의감은 삶의 만족도 증진에 기여하며, 학업 스트레스는 삶의 만족도를 떨어뜨리는 것으로 나타났다. 마지막으로 창의적 학교 환경과 삶의 만족도 간의 관계에서 정의감과 학업 스트레스가 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 창의적 학교 환경은 청소년들의 정의감은 물론 삶의 만족도를 증진시키고 학업 스트레스를 경감시키는 데 중요한 요인으로 작용한다고 볼 수 있다. 따라서 높은 학업 스트레스를 경험할 가능성이 있는 고성취·고지능 청소년들에게 서로 존중하고 자유롭게 소통하는 즐거운 분위기가 형성된 창의적 학교 환경이 제공될수록, 학업에 대한 스트레스가 완화되면서 삶의 만족도가 높아지게 되는 것으로 판단된다. 즉, 창의적 학교 환경은 고성취·고지능 청소년들로 하여금 정의감을 함양시키면서 삶에 대한 의미와 만족감을 증진시키는 데 있어 중요한 요인으로 작용하고 있음을 시사한다고 할 수 있다.
This study was to examine the structural relationships between creative school environment, justice, academic stress, and life satisfaction within the cohort of high-achieving/high IQ elementary school students and to explore the mediating effects of justice and academic stress on the relationship between a creative school environment and life satisfaction. Ninety-three high-achieving/high IQ elementary school students (representing the top 4.33%), characterized by “excellent” academic performance and an average IQ of 120, were selected as the subjects of this study using data from the Panel Study on Korean Children (PSKC). It was found that the better the creative school environment, the more relieved the academic stress and encouraged justice. Furthermore, justice was identified as a contributing factor to improved life satisfaction, while academic stress was found to reduce life satisfaction Finally, it was found that justice and academic stress mediated in the relationship between the creative school environment and life satisfaction. In other words, a creative school environment is an important factor in promoting justice and life satisfaction and reducing academic stress among adolescents. Therefore, it is suggested that the establishment of a creative school milieu can cultivate mutual respect and open communication, serving to mitigate academic stress levels. Consequently, this reduction in academic stress contributes to an augmentation in overall life satisfaction. It can be suggested that a creative school environment emerges as a pivotal determinant in nurturing a meaning in life and heightened life satisfaction among high-achieving and highly intellectual adolescents.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE