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중국의 P2P 차량공유서비스 품질과 이용자 만족도 간의 관계: 디디추싱 사례The Relationship between P2P Car Sharing Service Quality and User Satisfaction in China: The Case of Didi Chuxing

Authors
류전전최창범
Issue Date
Jan-2024
Publisher
한국무역경영학회
Keywords
P2P Car-Sharing Service; Service Quality; Didichuxing; User Satisfaction; SERVPERF model; P2P 차량공유서비스; 서비스 품질; 디디추싱; 이용자 만족도; SERVPERF 모형
Citation
무역경영연구, no.33, pp 1 - 19
Pages
19
Journal Title
무역경영연구
Number
33
Start Page
1
End Page
19
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/72906
ISSN
2287-1381
Abstract
전통적인 택시 이용 방식을 혁신하는 차량 공유 서비스 시장이 중국에서 성장하고 있다. 본 연구는 차량 공유 서비스 플랫폼 업체 디디추싱의 사례를 중심으로 P2P(Peer to Peer) 차량 공유 서비스 품질과 이용자 만족도에 관계를 조사하는 것이다. 연구 과정은 차량 공유 서비스 품질과 이용자 만족도 간의 관계를 조사하고자 SERVPERF 모형을 적용하여 중국 디디추싱 이용자 367명을 대상으로 자료를 수집하고 회귀분석을 수행하였다.연구 결과에 따르면 차량 공유 서비스 품질의 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성은 이용자 만족도에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 차량 공유 서비스 품질과 이용자 만족도의 관계에서 서비스 이용자의 연령은 유의한 조절 효과가 나타났다. 30대 이하는 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성에 모두 유의한 조절 효과를 보이지만, 30대 이상은 신뢰성과 확신성에만 유의한 조절 효과가 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 향후 차량 공유 서비스의 활성화를 위한 개선 방안 및 한국 정부에 대한 정책적 시사점을 제공하고 있다.
The vehicle-sharing service market that innovates traditional taxi usage methods is growing in China. This study focuses on the case of Didi Chuxing, a peer-to-peer (P2P) vehicle-sharing service platform, and investigates the relationship between P2P vehicle-sharing service quality and user satisfaction. The research process involved applying the SERVPERF model to examine the relationship between vehicle-sharing service quality and user satisfaction. Data were collected from 367 Didi Chuxing users in China, and regression analysis was conducted.According to the research results, the tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy of vehicle-sharing service quality all positively influence user satisfaction. Furthermore, in the relationship between vehicle-sharing service quality and user satisfaction, the age of service users showed a significant moderating effect. Users in their 30s and below exhibited significant moderating effects on tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy. On the other hand, users aged 30 and above only showed significant moderating effects on reliability and assurance. Based on these research findings, suggestions for improvement to enhance the activation of vehicle-sharing services and policy implications for the Korean government are provided.
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Choi, Changbum
경영경제대학 (경영학부(서울))
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