Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

청소년의 또래애착, 사회적 책무성 및 대인관계문제 간의 관계Relations of Adolescents’ Peer Attachment, Social Responsibility, and Interpersonal Problems

Authors
정초하안도희
Issue Date
Apr-2016
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
peer attachment; social responsibility; interpersonal problems; adolescents; 또래애착; 사회적 책무성; 대인관계문제; 청소년
Citation
학습자중심교과교육연구, v.16, no.4, pp 411 - 430
Pages
20
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
16
Number
4
Start Page
411
End Page
430
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7496
ISSN
1598-2106
Abstract
본 연구에서는 청소년들의 또래애착, 사회적 책무성 그리고 대인관계 문제 간의 성별에 따른 차이, 상호 관련성을 살펴보고, 또래애착과 사회적 책무성이 대인관계 문제에 미치는 직·간접적인 영향을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 최종 분석 대상은 서울에 소재한 3개 고등학교에 재학 중인 고등학생 총 442명이었다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 또래애착(신뢰, 의사소통, 소외), 사회적 책무성(배려, 감사, 공동체 의식, 리더십) 및 대인관계 문제 척도이다. 본 연구 결과, 첫째 사회적 책무성과 또래 애착은 남학생보다 여학생이 높은 것으로 나타난 반면에, 대인관계 문제는 남학생이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 또래 애착의 하위요인인 ‘신뢰’ 요인과 ‘의사소통’ 요인은 사회적 책무성에 직접적인 영향을 미치며, 대인관계 문제에는 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또래애착의 하위요인인 ‘소외’ 요인은 대인관계 문제에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회적 책무성은 대인관계 문제에 부정적이고 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 청소년의 사회적 책무성 증진과 대인관계 문제 완화를 위해서는 또래 애착을 증진시키는 것이 도움이 된다고 할 수 있다. 이와 같은 연구 결과는 청소년들의 사회적 책무성 함양과 대인관계 문제 완화를 위한 기초자료로 활용 될 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to examine gender differences and the relations of adolescents’ peer attachment, social responsibility, and interpersonal problems, and also direct and indirect effects of peer attachment and social responsibility on interpersonal problems among adolescents. The subjects were 442 high school students in Seoul, Korea. Measures of the peer attachment (i.e., trust, communication, alienation), social responsibility (i.e., caring, gratitude, community spirit, and leadership), and interpersonal problems were administered. Results were as followed. Firstly, female students had a higher social responsibility and peer attachment than male students, whereas male students had higher interpersonal problems than female students. Secondly, peer trust and peer communication had positive direct effects on social responsibility and negative indirect effects on interpersonal problems. Peer alienation had also a positive direct effect on interpersonal problems. But social responsibility had a negative direct effect on interpersonal problems. Results are discussed in terms of their implications.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE