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Herzberg 동기/위생 요인과 EVLN/냉소의 관계에 대한 심리적 주인의식의 조절효과open access

Authors
박흥식이재일
Issue Date
Dec-2016
Publisher
한국공공관리학회
Keywords
Herzberg 동기/위생요인; EVLN/냉소; 심리적 주인의식; 조절효과
Citation
한국공공관리학보, v.30, no.4, pp 221 - 247
Pages
27
Journal Title
한국공공관리학보
Volume
30
Number
4
Start Page
221
End Page
247
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7528
DOI
10.24210/kapm.2016.30.4.008
ISSN
1229-1862
Abstract
Herzberg의 동기/위생요인과 심리적 주인의식은 공공부문의 인적자원 관리에서 중요한 요소이나 공공부문에서 이들에 대한 연구는 미흡하였다. 이러한 인식에 기초하여 이 연구에서는 동기/위생요인의 EVLN/냉소에 대한 영향과 심리적 주인의식의 동기/위생요인과 EVLN/냉소의 관계에 대한 조절효과를 분석하였다. 데이터는 서울시와 전라북도 중하위직 공무원을 대상으로 서베이 방법에 의하여 수집하였다. 총594명으로부터 응답을 받아 분석에 사용하였다. 연구결과, Herzberg의 동기부여요인(동기/위생요인)은 발언과 충성에 긍정적으로, 심리적 주인의식은 발언과 충성에는 긍정적으로, 냉소에 대하여는 부정적으로 유의한 영향을 미쳤다. 또 동기부여요인은 심리적 주인의식과 긍정적인 유의한 관계가 있는 것으로 나타났고, 심리적 주인의식은 동기부여요인과 EVLC(EVLN/냉소)의 영향 관계를 유의하게 조절하였다. 이는 심리적 주인의식이 직원의 동기부여 및 업무 및 조직에 대한 긍정적 반응 촉진 효과가 있음을 의미한다. 연구 결과를 토대로 함축적 의미와 미래 연구의 방향을 제시하였다. 이 연구의 한계는 단일 방법에 의한 데이터 수집, 한국 공무원 데이터 사용 등에 따른 일반화의 제약이다. 그럼에도 불구하고 이 연구는 심리적 주인의식의 조절효과 분석을 통하여 허즈버그 2요인과 EVLN/냉소의 관계에 관한 이해를 확장한다.
Herzberg's motivators/hygienes and psychological ownership are fundamental concepts in the field of human resource management. However, little research has been done on their relationship in the Korean public sector. In this respect, this study examined the effect of Herzberg's motivators/hygienes on exit, voice, loyalty, neglect (EVLN), and cynicism and the moderating role of psychological ownership between these two. Using a survey method, data were collected from a sample of 594 public employees in the middle and low levels of the Seoul Metropolitan Government and Jeollabuk-do Province. The results showed that Herzberg's motivation factors (motivators/hygienes) had a significant positive effect on voice and loyalty, while psychological ownership positively affected voice and loyalty but negatively affected cynicism. The effect of psychological ownership on the motivation factors was also significantly positive, while psychological ownership was found as a significant moderator between the motivation factors and voice, loyalty, and cynicism. The findings show that psychological ownership as a moderator positively improves the perception of motivation factors and, at the same time, increases positive attitudes but reduces negative attitudes toward work and the organization. Limitations include the fact that this study is based on single-source data and that data were collected in a specific culture, South Korea, restricting the generalization of the results. Implications and suggestions for future research directions are also discussed. This study contributes to expanding our understanding of Herzberg's two factors and EVLN/cynicism through exploring the moderating role of psychological ownership between these two.
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College of Social Sciences > Department of Public Service > 1. Journal Articles

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