Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

어반의 창의성 구성 모델을 이용한 창의적 조형미술 교육 연구 - 장 뒤뷔페의 조형적 특성을 중심으로 -

Authors
김민경이상민
Issue Date
2016
Publisher
한국기초조형학회
Keywords
Jean Dubuffet; children art; creativity; formative arts; 장 뒤뷔페; 아동미술; 창의성; 조형미술
Citation
기초조형학연구, v.17, no.6, pp 55 - 78
Pages
24
Journal Title
기초조형학연구
Volume
17
Number
6
Start Page
55
End Page
78
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7541
ISSN
1598-8635
Abstract
창의성이란 독창성, 융통성, 유창성, 그리고 정교성 등 여러 구성 요인으로 이루어진 특성으로 흔히 확산적 사고로도 많이 인식된다. 이러한 창의성의 증진을 위한 교육으로 가장 활발한 것은 미술교육 일 것이다. 그러나 실제 미술교육에서는 창의성에 대한 이해 없이 아이들에게 상상만 하도록 요구 하고 있다. 이러한 정형화되고 잘못된 지도방식으로 인하여 아동들의 사고가 획일화되는 결과를 낳고 있다. 또한 미술에서 창의성 발달 프로그램은 많이 개발되고 있지만 그 효과가 부진하여 새로운 관점이 필요하다. 본 연구에서는 장 뒤뷔페(Jean Dubuffet)라는 작가의 조형적 특성을 활용하여 창의성 향상 프로그램을 제작하였다. 뒤뷔페는 독창적이고 혁신적인 조형작품들을 선보였다. 그래서 그의 작품을 응용하여 조형 미술 교육을 진행한다면 아이들의 창의성 발달에 도움이 될 것이라 판단하였다. 또한 뒤뷔페의 조형적 특성들에서 현 미술교육이 가지는 문제점을 해결할 수 있는 면이 보였다. 그래서 뒤뷔페의 조형적 특성을 활용한 창의성 발달 프로그램을 어반(Urban)의 창의성 구성 모델을 기반으로 제작하였다. 이 창의성 구성 모델은 창의성의 인지적 요소와 정의적 요소를 고려해 만든 것으로 본 연구의 창의성 프로그램이 좀 더 구체적이고 체계적일 수 있게 도와주었다. 이러한 프로그램을 실제 수도권의 미술학원과 문화센터에서 진행하였다. 그 결과 뒤뷔페의 조형적 특성을 적용한 수업은 기존에 미술에서 부족 했던 면을 다루었고, 이로 인해 아이들은 미술에 흥미를 느꼈고 창의성이 향상 되었다. 이와 같이 장 뒤뷔페의 조형적 특성을 활용한 창의성 향상 프로그램은 창의력을 발달시키는데 효과가 있었다고 본다. 그리고 본 연구와 같이 기존의 미술작품의 특성을 활용해 아동의 미술교육에 응용하고 지도하려는 노력이 필요하다. 또한 아동 발달 수준과 개인의 특성을 고려한 창의성 연구가 체계화되고 반복적으로 이루어져 아이들이 자신의 창의성을 펼치길 기대한다.
Creativity is often recognized as divergent thinking characterized by originality, flexibility, fluency and sophistication so on. The lively field for promotion of this creativity will be art education. However, in present art education, they ask children to only imagine without understanding creativity. Such stereotyped and wrong teaching methods have resulted in the uniformity of children’s thinking. In addition, plenty of creativity development programs in art are being developed, but the effect is not proved properly so we need to find new point of view. In this study, I made the program to improve creativity by using the characteristics of Jean Dubuffet’s works. Dubuffet showed unique and innovative formative works. Therefore, I judged that it would be helpful for development of children’s creativity by applying his works to art education. I also could catch the aspect to solve the problems of present art education in the characteristics of Dubuffet’s works. For this reason, the creativity development program which used the characteristics of Dubuffet’s works was produced based on creativity composition model of Urban. This creativity composition model considered cognitive and affective factors of creativity helps this creativity program to become more specific and systematic. This program was progressed at art institutions and cultural centers in metropolitan area. As the result, the formative program which applied the characteristics of Jean Dubuffet’s works could improve deficient parts on present art education and the children could be interested in art more and improved a lot their creativity. Thus, I think that the creativity development program which uses the characteristics of Jean Dubuffet’s works was effective in developing the creativity. Furthermore, it is necessary to utilize characteristics of existing art works, apply them to art education for children and teach them. In addition, creativity research which considers each level of children’s development and individual characteristic should be approached systematically and repeatedly and it is expected that children can develop their creativity.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Sang Min photo

Lee, Sang Min
예술대학 (조소)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE