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儒敎的 成就에 관한現象學的 이해를 위한 시론 —爲己之學的 성취의 實質에 관한 접근법 모색—66 Study on Phenomenological Approach to the Achievement of Confucian Learning —Looking for Proper Understanding of Fruits of Self-Organizing Learning of Confucianism—

Authors
유권종
Issue Date
2016
Publisher
중앙대학교 중앙철학연구소
Keywords
Confucianism; Phenomenological approach; Confucius; Analects of Confucius; Neo-Confucianism; First-person methodology; 儒學; 爲己; 爲己之學; 現象學; 孔子; 退溪; 旅軒; 의식의 체험; 지각체험; 경험의 구조; 인지의 구조
Citation
철학탐구, v.44, pp 35 - 67
Pages
33
Journal Title
철학탐구
Volume
44
Start Page
35
End Page
67
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7802
DOI
10.33156/philos.2016.44..002
ISSN
1598-7213
Abstract
본 연구는 유학 연구를 현상학적 관점과 방법을 통해서 접근하는 것이필요하다는 점을 주장하기 위한 시론적 연구이다. 여기서 말하는 현상학적 관점과 방법이란 특히 메를로퐁티의 인간과 세계의 접촉점으로서의 원본적인 체험인 ‘지각’체험을 현상학적으로 기술한다는 관점을 근거로 주장되는 것이다. 즉 유학자들에게서 이에 해당하는 체험들을 재정리함으로써유교의 현상학적 연구가 가능함을 보이는 것이 본 연구의 목적이다. 이러한 목적을 이루기 위하여 본 연구에서는 우선 論語로부터 공자의이러한 지각 체험들을 선정하여 지각 체험이 그의 학문적 방법의 중추로자리잡고 있었음을 증명했다. 아울러 조선의 성리학자들 중에서 특히 退 溪와 旅軒의 문집에 기록된 그들의 의식상의 체험들을 근거로 공자의 학문방법이 조선의 성리학에 전수되어 발전하였음을 증명했다. 마지막으로 현상학적 관점에 입각한 연구는 인지과학적 연구방법의 일인칭방법론에 해당하며, 이를 유학사상 연구에 적용하는 것은 앞으로 유학의 학문적 자산을 현대화하는 중요한 통로가 될 수 있음을 논하였다.
This study makes an attempt to argue necessity of phenomenological approach to Confucian studies. The phenomenological approach focused here is allied with the method of securing the inner world of experience by E. Husserl’s phenomenological ephoche and phenomenological description of perception experience by M. Merleau-ponty’s viewpoint. That is, to show possibility of phenomenological study on Confucianism is the point of this paper. For the point, many sentences mentioned by Confucius in the Analects are tested for new interpretation based on the phenomenological approach and the possibility is successfully argued with discovery that in the Analects such phenomenological approach is more persuasive and proper way to understand the essence of Confucian learning. That’s because Confucius originally stressed on the change of experiential structure on one’s mind through long term self cultivation. And especially in Joseon Korea Dynasty the Neo-Confucian scholars had emphasized on such Confucius’ idea and commonly made efforts to improve the experiential structure of every mind and as results of the efforts many of them left many descriptions of their own experiences in the mind. Therefore, being different from the established studies that have been focusing on analyses of theories and evaluation of their advancement, the phenomenological approach to Confucian scholars’s experiences will shed lights on a new area of understanding of history of Confucianism. This phenomenological approach is relevant to the first-person methodology and the application of the methodology to future studies of Confucianism is believed to open a way to put the Confucian heritage into the context of present time sciences.
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College of Humanities > Department of Philosophy > 1. Journal Articles

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