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소비자 관점에서 본 주택 및 인테리어 하자 실태 분석 및 인테리어 서비스 평가

Authors
이소영전경민
Issue Date
Oct-2016
Publisher
한국주거학회
Keywords
하자보수; 하자분쟁; 실내디자인; 주거디자인; Defect Disputes; Defect Repair; Interior Design; Residential Design
Citation
한국주거학회논문집, v.27, no.5, pp 65 - 72
Pages
8
Journal Title
한국주거학회논문집
Volume
27
Number
5
Start Page
65
End Page
72
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7821
DOI
10.6107/JKHA.2016.27.5.065
ISSN
2234-3571
2234-2257
Abstract
본 연구의 목적은 주택 인테리어디자인분야의 하자사례분석을 통해 주택 인테리어 분야에서 하자 유형과 공정별 범위를 탐색하기 위하여 하자 실태를 분석하고자 한다. 또한 소비자 관점에서 주택 및 인테리어 시장 특성에 대한 평가와 만족도에 미치는 요인을 분석하였다. 연구의 결과는 주거 인테리어 디자인의 하자 분쟁에 기초적인 자료가 될 수 있다. 첫째, 건축 디자인과 인테리어 디자인에서 하자 분쟁에 관한 문헌 고찰을 하였다. 건물의 라이프 사이클, 건축용도, 디자인성능에 따른 하자 용어를 정의 하였다. 둘째, 한국 소비자원과 국토교통부 하자분쟁위원회에 2000년과 2015년에 등록된 49개의 하자 분쟁 사례를분석 하였다. 그 결과, 많은 하자가 시공과정에서 나타났으며, 주된 하자 사례는 단열, 방수/누수 공사에서 나타났다. 실내디자인의 특성상. 기능성과 관련된 하자 사례와 심미성에 해당하는 하자사례가 많았다. 셋째, 2015년 한국소비자 시장 평가 지표의 500명을 대상으로 소비자 시장 평가에 관한 분석 결과를 살펴보면 주택 및 인테리어 서비스 시장은 다른 서비스 및 재화에 비하여 평균 이하의 평가를 받고 있는데 이를 좀 더 살펴보면 주택 및 인테리어와 관련되어 인테리어 디자인의 질, 가격, 기능, 디자인, 구매조건 등과 비교하기 어려운 것으로 나타났으며 특히 수도권과 비수도권에서의 정보다양성, 신뢰성, 기대 만족도의 차이가 크게 나타나 비수도권에서 보다 다양한 정보제공과 신뢰성을 공고히 할 필요가 있다.
The purpose of the study was to investigate defect cases in residential interior design, to identify the state of defects, and to categorize types of defect and disputes. In addition, consumer appraisal to residential interior design service were analyzed. The results of this study could provide fundamental information regarding the defects and claims in residential interior design. First, we did literature review for defect disputes in architectural design and interior design. We identify the definition of defects by building life cycle, by state of construction, by activity, and by design performance. Second, we analysed interior design defects cases reported in Korea Consumer Agency & Ministry of Land, Infrastructure and Transport. A total of 49 cases of defect disputes in residential interior design from 2000 to 2015 were investigated. As a result, many defects appeared during the construction stage. A majority of defects cases fall into insulation, waterproofing/ leakage work. In terms of design aspects claim, functional and aesthetic defects were claimed. Third, from Consumer Market Evaluation Indicators, raw data from 500 respondents were investigated for the housing repair and interior design. It is found that information comparability, responsiveness to consumer claim, price, and safety are important factors for consumer satisfaction in interior design.
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