외국어 교육 활성화를 위한 애플리케이션 디자인 연구 - 중국어 사례 분석을 중심으로 -
- Authors
- 주가명; 곽대영
- Issue Date
- Sep-2016
- Publisher
- 한국디자인문화학회
- Keywords
- Application(애플리케이션); Language Education(언어 교육); Smart Learning(스마트 러닝); M-Learning(모바일 러닝)
- Citation
- 한국디자인문화학회지, v.22, no.3, pp 525 - 536
- Pages
- 12
- Journal Title
- 한국디자인문화학회지
- Volume
- 22
- Number
- 3
- Start Page
- 525
- End Page
- 536
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7908
- ISSN
- 1598-6497
- Abstract
- 언어 학습이 점차 저연령화 되는 추세로 인해 언어용 교육 애플리케이션이 많은 관심을 받고 있으며, 언어용 교육 애플리케이션에 대한 수요도 점차 급증하고있다. 언어 학습 애플리케이션의 완성 및 언어 학습자에게 더욱 유용한 애플리케이션을 제공하기 위해 애플리케이션에 적용되는 학습 유형을 연구 하고자 한다.
또한 애플리케이션 언어 학습 효과를 최적화시킬 목적으로 언어 학습 영역과 애플리케이션 학습 유형 간의특성을 분석하고 최적의 조합 방법을 제시한다.
본 연구에서는 학습자 소유와 어학 교육 애플리케이션에 대해 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 발음, 단어, 회화 3영역을 중심으로 기존 어학 교육 애플리케이션 사례를 비교 하고, 중국어의 발음, 단어, 회화, 학습 단계에 대한 효율적 유형을 도출하기 위해중국어 학습 경험이 있는 학습자를 대상으로 설문조사를 실시한다. 조사 결과를 바탕으로 분석을 진행하여 중국어 애플리케이션에 대한 효과적 디자인 방법을 도출함과 동시에 학습자의 공부습관에 미치는 요인과 언어 교육용 애플리케이션에 대한 선호도 결과를 도출한다. 또한 학습자의 학습 목적에 따라 학습과정에서 앱에 대한 니즈의 중요도를 분석한다. 결과에 의하여 중국어 애플리케이션에 대한 효과적 디자인 방법을 제안한다.
In the age-lowering trend of language learning , the application software for Language education is attracting more attentions, the demand for application software for language learning is also constantly increasing. For the aim of getting efficient design for the learners, this paper was explored on a study in different types of language learning application softwares. and the best way between language learning and application type to improve effect of learning.
This paper focused on pronunciation, vocabulary, conversation these three major fields comparing some applications that were used by people in common to find all the factors which affect learners' result. and archived a efficient way based on Chinese pronunciation, vocabulary, conversation though questionnaire investigation among the learners who had a experience of chinese learning. By analyzing the data the author got a efficient design of chinese learning application, and the causes affect learners, and the result of good impression of Educational application softwares. In addition, according to the Analysis of the Factors for learners habits and preferences for learning applications, to arrive at propose effective design solutions for Chinese education.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Arts > ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.