Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초임유아교사의 교직적응 지원을 위한 디지털 스토리텔링 기반 멘토링의 교육적 의미Digital Storytelling Persuades New Teachers to Stay in the Early Childhood Profession

Authors
변유미조형숙
Issue Date
Sep-2016
Publisher
한국어린이문학교육학회
Keywords
멘토링; 디지털 스토리텔링; 자서전적 디지털 스토리텔링; Mentoring; Digital Storytelling; Autobiographical Digital Storytelling
Citation
어린이문학교육연구, v.17, no.3, pp 505 - 532
Pages
28
Journal Title
어린이문학교육연구
Volume
17
Number
3
Start Page
505
End Page
532
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7941
ISSN
1598-3277
Abstract
본 연구는 연구자가 멘토가 되어 사립유치원에 근무하고 있는 5명의 초임유아교사들을 대상으로 3 개월 동안 디지털 스토리텔링을 기반으로 하여 초임유아교사의 교직적응을 지원하는 멘토링을 실시하였다. 이러한 디지털 스토리텔링의 기반 멘토링 과정에서 나타나는 초임유아교사의 경험을 살펴보고 그러한 경험이 갖는 교육적 의미를 탐색해 보았다. 이러한 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 초임교사의 교직적응을 위한 디지털 스토리텔링은 활용한 멘토링과정은 어떻게 이루어지는가? 둘째, 초임유아교사의 교직적응을 위한 디지털 스토리텔링 멘토링과정에서의 교육적 의미는 무엇인가? 에 대한 질문에 대한 대답은 얻기 위해 12주 동안 질적 연구를 수행하였다. 연구 결과 디지털 스토리텔링이 초임유아교사의 심리적 안정과 교직생활에 효율적으로 적응할 수 있도록 심리적⋅ 정서적 역할을 한다는 것을 보여 주었다. 본 연구에서는 초임유아교사의 교직적응의 향상을 위해서는 교직문화를 이해하고 전문적인 지원에 앞서 심리적 안정감이 밑받침되어야 하는 것을 보여주며 이러한 역할을 효과적으로 수행하기 위해서는 디지털 스토리텔링이 적합하다는 것을 시사하고 있다.
This study examined the impact of mentoring based on Digital Storytelling as an induction program component aimed to improve new teachers’ emotional support as well as their professional support. The 12-week mentoring program was done with one researcher as the mentor and six new early childhood teachers as the mentees. The results are as follows. First, five early childhood teachers expressed their emotions and personal experiences through digital storytelling. Second, the mentoring program based on digital storytelling emphasized emotional support rather than professional support. Third, digital storytelling’s accessibility enables the teachers to convey a point of view, a dramatic question or emotional content via the storyteller’s voice, soundtrack, and pacing as well as using just enough content to tell the story without overloading the viewer. Fourth, the mentor’s role was more psychological rather than professional. Furthermore, the digital storytelling, a short weekly journal and an interview process created an atmosphere for both the mentor and mentees for reflection. Mentees completely opened up to the mentor; thus, the mentor was able to understand their levels of stress and anxiety. Finally, the suggested mentoring program incorporates the idea that one program does not fit all early childhood teachers and implications in teacher education and policies are also discussed.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Hyung Sook photo

Cho, Hyung Sook
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE