Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

정신적 연습을 통한 연주 불안 극복방안에 관한 인식연구

Authors
이희승정완규
Issue Date
2016
Publisher
한국피아노교수법학회
Keywords
음악 연주; 연주불안; 정신적 연습; Music performance; Performance anxiety; Mental practice
Citation
음악교수법연구, v.17, no.2, pp 191 - 209
Pages
19
Journal Title
음악교수법연구
Volume
17
Number
2
Start Page
191
End Page
209
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7943
ISSN
1738-5849
Abstract
본 연구의 목적은 음악 연주와 관련해 정신적 연습에 대한 의식을 알아보고, 연주불안과의 상관관계를 조사하는 것이다. 연구를 위해 미국의 텍사스 테크 주립대학교에서 음악 연주를 전공하는 학생들과 교양수업으로 수강하는 비음악전공자, 음악 연주전공 대학원생, 그리고 미국 텍사스 주에 위치한 제일장로교회와 뉴멕시코 주에 위치한 동 뉴멕시코 대학에서 취미로 성악을 배우는 학생들을 대상(n=123)으로 정신적 연습을 통한 연주불안 극복방안에 관한 의식을 설문조사하였다. 연구 결과 정신적 연습에 대한 인식이 음악 연주를 전공으로 하는 학생들과 취미로 배우는 학생들 사이에 큰 차이가 없음을 알 수 있었다. 또한 정신적 연습과 연주불안 간 통계적으로 유의미한 상관관계(r=0.346, p<.01)가 있는 것으로 나타나, 정신적 연습이 연주자들의 연주불안 극복에 영향을 미칠 수 있음을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to determine whether students could utilize mental practice as a way to overcome performance anxiety. The population included music majors and non-music majors at Texas Tech University, and amateur singers at First Presbyterian Church and Eastern New Mexico University(n=123). The result revealed that there was not a significant difference between music majors and non-music majors in relation to the attitudes about mental practice. There was a significant correlation between mental practice and performance anxiety(r=0.346, p<.01), in other words, mental practice could function positively to overcome performance anxiety. Recommendation has been provided to the music teachers as well as the students.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Arts > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE